Čl. I
Zákon Slovenské národní rady č. 204/1968 Sb., o jednacím řádu Slovenské národní rady, se mění a doplňuje takto:
1. § 2 odst. 2 zní:
"(2) Ustavující schůzi Slovenské národní rady svolá předsednictvo Slovenské národní rady zvolené v předcházejícím volebním období do 30 dnů ode dne voleb; zároveň určí program jejího jednání."
2. V § 3 se odstavce 2 a 3 nahrazují tímto zněním:
"(2) Předsedající přijme slib poslanců a dá provést volbu komise ke zjišťování výsledku hlasování a volbu předsedy a dalších členů mandátového a imunitního výboru Slovenské národní rady. Na základě návrhu mandátového a imunitního výboru Slovenská národní rada ověří platnost volby poslanců. Potom Slovenská národní rada určí počet členů svého předsednictva, počet místopředsedů Slovenské národní rady a rozhodne o zřízení svých výborů.
(3) Předsedající dá provést volbu předsedy Slovenské národní rady, místopředsedů Slovenské národní rady a dalších členů předsednictva Slovenské národní rady."
3. § 4 odst. 2 zní:
"(2) Nově zvolený předseda Slovenské národní rady dá provést volbu předsedů a dalších členů výborů Slovenské národní rady, jakož i volbu ověřovatelů Slovenské národní rady."
4. § 8 se doplňuje o odstavec 4 tohoto znění:
"(4) V průběhu zasedání se svolává Slovenská národní rada k jednotlivým schůzím. Schůze Slovenské národní rady se musí svolat, a to nejpozději do 30 dnů, jestliže o to s uvedením jejího programu požádá alespoň jedna třetina poslanců."
5. V § 8 se za slovo "svolává" vkládají slova "podle rozhodnutí jejího předsednictva".
6. § 11 odst. 2 zní:
"(2) Z důvodů ochrany státního tajemství nebo jiného důležitého zájmu státu může se Slovenská národní rada na návrh svého předsednictva, výboru, poslance nebo na návrh vlády Slovenské socialistické republiky nebo jejího jednotlivého člena usnést, že schůze Slovenské národní rady nebo její část je neveřejná. O takovém návrhu rozhodne Slovenská národní rada bez rozpravy jednoduchým hlasováním."
7. § 18 zní:
"§ 18
Členům předsednictva Slovenské národní rady a členům vlády Slovenské socialistické republiky se udělí slovo, kdykoliv o to požádají, a to i k prohlášením, která nesouvisí s programem schůze."
8. V § 19 se vypouštějí prvá a třetí věta.
9. V § 28 se vypouštějí v odstavci 1 slova "a rozhoduje o návrzích na jmenování" a v odstavci 2 poslední věta.
10. V § 37
- odstavec 1 se rozšiřuje o druhou větu "Jednání o návrzích zákonů se zpravidla skládá z projednání a zásad zákona a z projednání návrhu zákona."
- odstavec 3 se přečíslovává na odstavec 4
- ustanovení odstavce 2 se nahrazuje odstavci 2 a 3 tohoto znění:
"(2) Zásady zákona předkládají navrhovatelé předsedovi Slovenské národní rady spolu s politickým a ekonomickým rozborem; mají být vypracované tak, aby tvořily spolehlivý a úplný podklad, na základě jehož mohou výbory Slovenské národní rady posoudit, zda se má určitá věc upravit nebo dosavadní právní úprava změnit nebo doplnit, v jakých směrech a v jakém rozsahu. Zásady zákona odůvodní ve výborech navrhovatel; je-li navrhovatelem vláda Slovenské socialistické republiky, odůvodní zásady její člen, kterého tím vláda pověří. Po projednání zásad oznámí výbory své stanovisko předsednictvu Slovenské národní rady, které o něm uvědomí navrhovatele, a to popřípadě i s vlastním stanoviskem.
(3) Návrh zákona musí obsahovat přesné znění, na němž se má Slovenská národní rada usnést; předkládá se s důvodovou zprávou, která musí obsahovat i finanční a hospodářský dosah navrhované úpravy a způsob, jak se uhradí potřebný náklad. Pří projednání návrhu zákona ve výborech Slovenské národní rady podá navrhovatel zprávu o tom, jak se v návrhu vyhovělo doporučením obsaženým v stanoviskách výborů k zásadám zákona, popřípadě proč se jim nevyhovělo nebo nemohlo vyhovět."
11. V § 38 odst. 1 se vypouštějí slova "nebo jejího předsednictva" a odstavec se doplňuje druhou větou tohoto znění:
"Jde-li o návrhy zákonů Slovenské národní rady, připojí oznámení o tom, kterým výborům byly přiděleny k projednání, aby poslanci, kteří nejsou členy těchto výborů, mohli k návrhům oznámit svoje stanovisko."
12. Ustanovení § 39 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje odstavci 2 a 3 tohoto znění:
"(2) Podobně se postupuje i při přidělování zásad zákonů, návrhů zákonů a jiných návrhů, které Federální shromáždění Československé socialistické republiky zasílá Slovenské národní radě k zaujetí stanoviska. Ustanovení poslední věty § 37 odst. 2 platí přiměřeně. Je-li to odůvodněno povahou nebo naléhavostí věci, může stanovisko zaujmout přímo předsednictvo Slovenské národní rady.
(3) Byla-li táž věc přidělena několika výborům Slovenské národní rady a výbory o ní nejednaly na společné schůzi, předseda výboru seznámí s přijatým usnesením bezodkladně předsedy ostatních výborů, kterým byla věc přidělena k projednání."
13. V § 43 se vypouštějí v odstavci 1 slova "v počtu 25 členů" a odstavec 2 zní:
"(2) Předsednictvo Slovenské národní rady má 15 až 21 členů a skládá se z předsedy Slovenské národní rady, místopředsedů, předsedů výborů a dalších členů. Počet členů předsednictva a počet místopředsedů určí Slovenská národní rada zvláštním usnesením."
14. § 46 odst. 2 písm. g) zní:
"g) koordinuje plány práce orgánů Slovenské národní rady, schvaluje je a vyhodnocuje jejich plnění."
15. § 46 se doplňuje o odstavec 3 tohoto znění:
"(3) Předsednictvo Slovenské národní rady má právo požadovat od Výboru lidové kontroly Slovenské socialistické republiky zprávy o poznatcích z kontrolní činnosti nebo provedení kontroly nezbytné k plnění úkolů Slovenské národní rady a jejích orgánů."
16. § 48 písm. b) zní:
"b) koordinuje práci výborů Slovenské národní rady a projednává, uzná-li to za potřebné, jejich stanoviska a zprávy, popřípadě na základě tohoto projednání navrhuje výborům, aby se věcí znovu zabývaly."
17. § 52, jehož ustanovení se označuje jako odstavec 1, se doplňuje o písmena g) až ch) a o odstavec 2 tohoto znění:
g) vyslovuje souhlas s výjimečným upuštěním od předložení zásad zákona a politického a ekonomického rozboru,
h) přiděluje v naléhavých případech výborům Slovenské národní rady k projednání legislativní, popřípadě i jiné návrhy,
ch) zabezpečuje styk s vládou Slovenské socialistické republiky, s Českou národní radou a s Federálním shromážděním Československé socialistické republiky.
(2) O provedených opatřeních podává předseda Slovenské národní rady předsednictvu zprávu."
18. § 53 zní:
"§ 53
Místopředsedové Slovenské národní rady zastupují předsedu Slovenské národní rady v rozsahu a v pořadí, které určí předsednictvo Slovenské národní rady, a pří jednotlivých úkolech též podle pověření předsedou Slovenské národní rady."
19. § 54 zní:
"§ 54
(1) Slovenská národní rada si zřizuje mandátový a imunitní výbor a jako své iniciativní a kontrolní orgány další výbory pro hlavní oblasti státní a společenské činnosti; předsedy a další členy výboru volí z poslanců Slovenské národní rady.
(2) Výbory Slovenské národní rady působí i v době, kdy Slovenská národní rada nezasedá.
(3) Výbory mohou si zřizovat jako své pomocné orgány stálé nebo dočasné komise složené z poslanců, osvědčených pracovníků vědy a praxe i za zástupců společenských organizací. Práci takové komise vede vždy poslanec Slovenské národní rady."
20. § 57 zní:
"§ 57
(1) Výbory Slovenské národní rady projednávají věci, které jim byly přiděleny [§ 39 odst. 1 a 2 a § 52 odst. 2 písm. h)] a věci, které jsou obsaženy v jejich plánu práce; zejména projednávají zásady zákonů, návrhy zákonů a zákonných opatření a zjišťují, zda zákony, zákonná opatření a předpisy vydané k jejich provedení jsou uplatňovány v souladu s cíli sledovanými jejich vydáním nebo zda se nedostaly do rozporu s potřebami rozvoje společnosti; dále jednají o zásadních otázkách vnitřní politiky, o zprávách resortů o plnění jejich úkolů, o podnětech poslanců z volebních (pracovních) obvodů a o dalších věcech, na jejichž jednání se usnesou na návrh některého svého člena.
(2) Výsledky svého jednání výbory zpravidla předkládají Slovenské národní radě nebo jejímu předsednictvu; mohou se však s nimi obracet, pokud z ustanovení tohoto zákona nevyplývá něco jiného, přímo i na příslušné členy vlády nebo jiné vedoucí ústředních orgánů státní správy Slovenské socialistické republiky."
21. § 58 zní:
"§ 58
(1) K projednání věci, kterou výboru přidělila Slovenská národní rada nebo její předsednictvo, určí předseda výboru nebo výbor zpravidla zpravodaje, jehož úkolem je podat výboru o projednávané věci podrobnější informaci a zúčastnit se na vypracování zprávy o výsledku jednání. Výbor vždy určí zpravodaje, jde-li o podání zprávy o projednání návrhu zákona Slovenské národní radě (§ 41).
(2) Při projednávání návrhu zákona ve výborech mohou výbory navrhovatele požádat, aby jim podal informaci o obsahu prováděcích předpisů, které mají být vydány, a o době jejich zamýšleného vydání. Včasnost vydávání prováděcích předpisů a jejich soulad s cíli zákonů výbory sledují i při pravidelném ověřování, jak se zákony Slovenské národní rady uplatňují a osvědčují v praxi.
(3) Usnese-li se výbor na změnách v návrhu zákona, informuje o nich předseda výboru předsednictvo Slovenské národní rady. Výbor vypracuje pro Slovenskou národní radu písemnou zprávu obsahující jeho doporučení a přesné znění pozměňovacích návrhů.
(4) Ustanovení předcházejících odstavců se přiměřeně vztahují i na projednávání zákonných opatření předsednictva Slovenské národní rady."
22. § 64 odst. 2 zní:
"(2) Schůze výboru jsou zpravidla veřejné. Ze stejných důvodů jako Slovenská národní rada (§ 11 odst. 2) může se výbor usnést, že jeho schůze nebo její část je neveřejná; v takovém případě mohou být na jednání výboru přítomny kromě členů předsednictva Slovenské národní rady, členů vlády Slovenské socialistické republiky a pověřených pracovníků Kanceláře Slovenské národní rady jiné osoby jen se souhlasem výboru."
23. § 67 a 68 se označují společným nadpisem "Ověřovatelé", přičemž § 68 zní:
"§ 68
Ověřovatelé Slovenské národní rady kromě úkolů uvedených v § 67 sčítají hlasy při hlasování a volbách na schůzích Slovenské národní rady."