CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 119/1962 Sb. Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu ODDÍL 2 - Způsob zjišťování základní normy spotřeby pohonných hmot vozidla

ODDÍL 2 - Způsob zjišťování základní normy spotřeby pohonných hmot vozidla

119/1962 Sb. Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu

ODDÍL 2

Způsob zjišťování základní normy spotřeby pohonných hmot vozidla

Pro určování spotřeby pohonných hmot platí tyto podmínky pro motorové vozidlo, zkušební dráhu, povětrnost a pohonné hmoty:

1. Motorové vozidlo, u kterého se určuje spotřeba pohonných hmot, musí ve všech svých částech odpovídat sériovému provedení, zejména pokud se týče karburátoru nebo vstřikovacího čerpadla a zapalování. Veškeré hodnoty mající vliv na řádný běh jízdy (huštění pneumatik, sbíhavost kol, seřízení brzd apod.) musí odpovídat hodnotám uvedeným v typovém osvědčení dotyčného vozidla.

2. Při zkušebních jízdách musí být motorové vozidlo zatíženo na předepsanou největší celkovou váhu podle ČSN 30 0030 (říjen 1956). Traktor se zkouší s přívěsem o celkové váze rovnající se dvojnásobku provozní váhy traktoru.

3. Motor musí být řádně zaběhán a před měřením náležitě zahřát, aby teplota chladicí vody nebo u vzduchem chlazených motorů teplota oleje činila alespoň 70 °C. Na počátku měření musí motor vykazovat předepsanou provozní teplotu.

4. Při zkušebních jízdách se použije největšího normálního rychlostního stupně (zařazený nejmenší normální převod - zpravidla přímý záběr).

5. Zkouška se provede na suché, rovinné a přímé silnici s tvrdým povrchem, a to na úseku s délkou 1 km, vymezeným pevnými kilometrovníky. Dovoluje se krátké stoupání a spád do 1,5 %.

6. Připouští se teplota ovzduší 5 až 20 °C, absolutní tlak vzduchu 745 až 760 mmHg a relativní vlhkost vzduchu asi 80 -50 %.

7. Dovolená rychlost větru 7 až 18 km (druhý až třetí stupeň podle Beauforta).

8. Při zjišťování základní normy spotřeby pohonných hmot se užije

a) pro benzínové motory běžné benzínové směsi obchodní jakosti,

b) pro naftové motory běžné motorové nafty obchodní jakosti.

9. Před vlastní zkouškou se provede zvláštní zkušební jízda, při které se zjistí, zda údaje rychloměru odpovídají skutečné rychlosti a zda dojezd vozidla odpovídá údajům výrobce, nebo testu. Dále se zjistí hodinová spotřeba při běhu naprázdno, a to

a) u motocyklů a osobních automobilů ze dvou čtyřminutových spotřeb,

b) u nákladních automobilů, autobusů a traktorů ze dvou spotřeb dvouminutových.

10. Při měření spotřeby najíždí vozidlo 200 m před počátkem zkušební dráhy stejnoměrnou rychlostí a tuto rychlost musí dodržet při projíždění celé dráhy. Tato rychlost odpovídá dvěma třetinám největší rychlosti zkoušeného vozidla udávané výrobcem a u traktorů a vozidel, jejichž motor má omezovač otáček, třem čtvrtinám této největší rychlosti. Takto stanovená rychlost v km/hod. se zaokrouhluje na nejbližší číslo končící 0 nebo 5. Dovolená odchylka rychlosti může činit 3,5 %.

11. Měření se provede třikrát, a to oběma směry. Cesty v obou směrech následují bezprostředně za sebou. Doba, za kterou vozidlo projede zkušební dráhu, měří se stopkami.

12. Během jízdy, při které se provádí měření, nesmí řidič kmitat akcelerátorem. Doporučuje se, aby se při jednotlivých jízdách řidič s měřičem střídali.

13. Změří se přesné množství pohonných hmot spotřebované na ujeté dráze (1 km) zvlášť pro každou jízdu tam i zpět; provede se tedy celkem šest měření. Měřicí přístroj musí dávat možnost měření a odečtení s přesností na 2 cm3.

14. Z naměřených hodnot zjistí se střední hodnota spotřeby pohonných hmot na 1 km. K této spotřebě připočte se 10 % s ohledem na případné nepříznivé okolnosti během měření: násobením 100 obdržíme spotřebu pohonných hmot, která se označuje jako základní norma spotřeby pohonných hmot.

15. Základní norma spotřeby se udává s přesností na jedno místo za desetinnou čárkou (zaokrouhlené tak, že pod 0,05 se zaokrouhlí dolů, 0,05 a výše nahoru).

Příklad: Základní norma spotřeby pohonných hmot 9,7 l/100 km při rychlosti ...

16. Měří-li se celá křivka spotřeby pohonných hmot, provádí se měření podle odstavců 10, 11, 12 a 13.

17. V případě, že se během měření vyskytne nějaká závada, např. v zapalování, přívodu pohonných hmot apod., nebo jakákoliv porucha na vozidle, která by měla vliv na výsledek měření, opakuje se celé měření znovu.

18. Naměřené hodnoty se zapisují do protokolu.

19. Zimní základní norma spotřeby pohonných hmot se zjišťuje podle ustanovení článku 1-18 tohoto oddílu a naměřené hodnoty se zvýší o 10 %.