CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 119/1962 Sb. Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu ČÁST IV - Údržba vozidel před odstavením do provozní zálohy a uložených v této záloze

ČÁST IV - Údržba vozidel před odstavením do provozní zálohy a uložených v této záloze

119/1962 Sb. Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu

ČÁST IV

Údržba vozidel před odstavením do provozní zálohy a uložených v této záloze

1. Držitelé vozidel jsou povinni plně využívat v provozu vozidel starších (neběžných) a cizích typů, především vozidel spadajících do skupiny B a C. Při dočasném poklesu nároku na přepravu jsou povinni odstavovat do provozní zálohy vozidla novějších typů nebo vozidla po generální opravě. Vozidla se odstavují do provozní zálohy teprve po provedeném záběhu a po ujetí záruční lhůty.

2. U vozidel odstavovaných do provozní zálohy nepřesahující dobu 14 dnů se provedou tyto práce:

a) práce zahrnuté do obsluhy a kontroly vozidla po ukončení denního výkonu,

b) mytí celého vozidla, tj. karosérie, motoru a podvozku,

c) konzervování podvozku vozidla vhodným konzervačním prostředkem,

d) vypodložení vozidla vhodnými podpěrami tak, aby byla odlehčena nosná pera a pneumatiky se slabě dotýkaly podlahy.

3. U vozidel odstavených do provozní zálohy delší 14 dnů, ale nepřesahující dobu 2 měsíců, se provedou tyto práce:

a) práce zahrnuté do technické prohlídky 1. stupně, pokud podle počtu ujetých kilometrů není třeba provést technickou prohlídku 2. stupně,

b) vypustí se pohonné látky z nádrže na palivo a ze záložních nádob (kanystrů); u naftových motorů se vypustí pohonné látky též ze vstřikovacího čerpadla a výtlačného potrubí,

c) u vodou chlazených motorů se vypustí voda a důkladně propláchne celý chladicí okruh, výpustné kohouty se nechají otevřené, plnicí otvor chladiče se uzavře, na chladič se umístí na dobře viditelném místě tabulka s nápisem "bez vody",

d) vyjme se akumulátor a uloží se v oddělené místnosti, kde se udržuje podle platných směrnic,

e) vyšroubují se svíčky nebo držáky s tryskami z motoru; nalije se do každého válce cca 50 g nepoužitého oleje toho druhu, který je v tom kterém ročním období pro mazání motoru určen a motor se protočí (asi 15-20 otáček); svíčky nebo držáky s tryskami se opět zamontují do motoru,

f) sníží se tlak vzduchu v pneumatikách na cca polovinu předepsaného tlaku,

g) postaví se řadicí páka do neutrální polohy a páka ruční brzdy se povolí,

h) překontrolují se nástroje, nářadí a předepsané zásoby náhradních součástí podle platných vyhlášek a řádně se očistí, nakonzervují a doplní se chybějící; drobné součásti se zabalí do naolejovaného papíru,

ch) překontrolují se hasicí přístroje a obsah lékárničky; chybějící obsah lékárničky se doplní,

i) vozidla se uloží na kovových nebo dřevěných podpěrách tak, aby se pneumatiky nedotýkaly země, zajistí se proti spadnutí z podpěr, odlehčí se pera vozidla vložením dřevěných špalíků mezi pero a rám nebo podložením rámu (podle toho, jak to konstrukce vozidla vyžaduje),

j) po jednoměsíčním uložení se zkontroluje stav konzervace vozidla a v případě potřeby se konzervace obnoví,

k) při odstavení nutno splnit tyto další povinnosti:

budka řidiče nesmí být uzamčena, klíče od spínací skříňky, budky řidiče a schránek je třeba spojit na jednom kroužku a kroužek opatřit štítkem, kde na jedné straně je uvedena státní poznávací značka vozidla a na druhé straně značka a typ vozidla, kroužek se štítkem a klíči je třeba uložit na bezpečném a v každé době dosažitelném místě, vozidlo musí být uloženo tak, aby bylo zabezpečeno proti požáru, povětrnostním vlivům, poškození nebo odcizení, pneumatiky musí být chráněny před slunečními paprsky.

4. U vozidel, odstavovaných do provozní zálohy, přesahující dobu 2 měsíců se provedou tyto práce:

a) práce zahrnuté do technické prohlídky 2. stupně a práce uvedené v předcházejícím odstavci,

b) převáže se plnicí otvor klikové skříně, čističe vzduchu a ústí výfukové roury naolejovaným papírem, aby do nich nevnikala vlhkost a prach,

c) řádně se očistí, osuší a nakonzervují všechny lesklé části vozidla,

d) u dlouhodobě uložených vozidel se provede kontrola jejich pohotovosti zkušební jízdou dvakrát ročně, zpravidla na jaře a na podzim; s vozidlem se provede zkušební jízda na trati dlouhé 15-20 km; po zkušební jízdě, jejíž výsledek se zaznamená do dokladu o vozidle, se provedou všechny úkony a opatření na vozidle podle bodů a) až e) odstavce 3.