CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 119/1962 Sb. Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu C. Obsluha a kontrola vozidla po ukončení denního výkonu

C. Obsluha a kontrola vozidla po ukončení denního výkonu

119/1962 Sb. Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu

C. Obsluha a kontrola vozidla po ukončení denního výkonu

Obsluha a kontrola vozidla po ukončení denního výkonu zahrnuje tyto pracovní úkony:

1. vyčištění vnitřku vozidla a ložného prostoru,

2. očištění státních poznávacích značek, odrazových skel, skel světlometů a svítilen a okenních skel,

3. doplnění oleje do motoru a vstřikovacího čerpadla,

4. doplnění vody do chladiče a kontrola, zda voda neuniká z chladicí soustavy (v zimním období případné vypuštění vody z chladiče),

5. doplnění pohonné látky a kontrola těsnosti nádrže a palivového potrubí,

6. kontrola činnosti všech světel, ukazatelů směru, stírače skel a signálního zařízení,

7. kontrola stavu a spojení táhel a pák řízení, vůle volantu a kulových čepů,

8. kontrola činnosti brzd (stálosti tlaku vzduchu a vzduchové brzdy, stavu a těsnosti brzdových hadic a trubek u ostatních brzd), stavu lan, lanovodů, táhel, pák a čepů brzdové soustavy,

9. kontrola množství brzdové kapaliny ve vyrovnávací nádržce a její doplnění,

10. kontrola stavu per, nejsou-li prasklé nebo uvolněné listy, svorníky, spony a třmeny,

11. kontrola stavu a činnosti mechanismu nebo speciální nástavby, doplnění oleje do hydraulických systémů a kontrola jejich těsnosti,

12. kontrola pneumatik, zda nejsou poškozeny nebo nad dovolenou míru opotřebeny, neobjevují-li se na nich vyboulená místa; odstranění vtisknutých předmětů z pneumatik, přezkoušení zadních dvojitých pneumatik, zda se netřou o sebe, přezkoušení tlaku pneumatik, popřípadě jejich dohuštění,

13. kontrola upevnění disků kol a náhradních kol.

Tyto úkony provede řidič nebo zvlášť určený zaměstnanec. Odstavuje-li se vozidlo k provedení technické prohlídky 1. a 2. stupně, provede se po skončení denního výkonu vozidla pouze doplnění nádrže pohonnými hmotami. Ostatní úkony jsou zahrnuty v technických prohlídkách.

Mytí vozidla (M)

a) Mytí I. stupně - umytí karosérie osobního automobilu, autobusu a autobusového přívěsu.

b) Mytí II. stupně - umytí celého vozidla, tj. karosérie, motoru a podvozku. Umytí ložné plochy, u vozidel se skříňovou karosérií očištění vnitřního prostoru karosérie. Uklizení a očištění budky řidiče. Očištění sedadel a vnitřního prostoru autobusu. Po umytí celého vozidla se nakonzervuje podvozek, spodní plochy blatníků a ochranných plechů vhodnými konzervačními prostředky.

Mazání vozidla (Mz)

tvoří očištění maznic a promazání

a) kulových čepů řízení, čepů táhel řízení, sloupku řízení;

b) svislých čepů přední nápravy;

c) čepů výkyvných polonáprav;

d) čepů per;

e) ložisek a drážkového hřídele kloubového a spojovacího hřídele;

f) čepů, táhel a pák brzd;

g) lanovodů;

h) kloubů předního pohonu kol;

i) závěsu pro přívěs;

j) ložisek a ucpávky vodního čerpadla a větráků.

U vozidel s centrálním mazáním podvozku se provede doplnění nádržky olejem.

Dále se promaží maznice mechanismů a speciální nástavby.

Výměnu oleje v motoru (V)

tvoří tyto práce:

a) vypuštění starého oleje;

b) vypuštění usazenin z čističe oleje, vypláchnutí čističe a vymytí vložky v technickém benzínu, případně výměna vložky;

c) očištění magnetu vypouštěcí zátky;

d) vypláchnutí motoru vyplachovacím olejem po dobu 10 až 15 minut;

e) naplnění nového oleje;

f) u motorů, které mají oddělenou olejovou nádrž kompresoru, provést výměnu oleje v kompresoru.