C. Obsluha a kontrola vozidla po ukončení denního výkonu
Obsluha a kontrola vozidla po ukončení denního výkonu zahrnuje tyto pracovní úkony:
1. vyčištění vnitřku vozidla a ložného prostoru,
2. očištění státních poznávacích značek, odrazových skel, skel světlometů a svítilen a okenních skel,
3. doplnění oleje do motoru a vstřikovacího čerpadla,
4. doplnění vody do chladiče a kontrola, zda voda neuniká z chladicí soustavy (v zimním období případné vypuštění vody z chladiče),
5. doplnění pohonné látky a kontrola těsnosti nádrže a palivového potrubí,
6. kontrola činnosti všech světel, ukazatelů směru, stírače skel a signálního zařízení,
7. kontrola stavu a spojení táhel a pák řízení, vůle volantu a kulových čepů,
8. kontrola činnosti brzd (stálosti tlaku vzduchu a vzduchové brzdy, stavu a těsnosti brzdových hadic a trubek u ostatních brzd), stavu lan, lanovodů, táhel, pák a čepů brzdové soustavy,
9. kontrola množství brzdové kapaliny ve vyrovnávací nádržce a její doplnění,
10. kontrola stavu per, nejsou-li prasklé nebo uvolněné listy, svorníky, spony a třmeny,
11. kontrola stavu a činnosti mechanismu nebo speciální nástavby, doplnění oleje do hydraulických systémů a kontrola jejich těsnosti,
12. kontrola pneumatik, zda nejsou poškozeny nebo nad dovolenou míru opotřebeny, neobjevují-li se na nich vyboulená místa; odstranění vtisknutých předmětů z pneumatik, přezkoušení zadních dvojitých pneumatik, zda se netřou o sebe, přezkoušení tlaku pneumatik, popřípadě jejich dohuštění,
13. kontrola upevnění disků kol a náhradních kol.
Tyto úkony provede řidič nebo zvlášť určený zaměstnanec. Odstavuje-li se vozidlo k provedení technické prohlídky 1. a 2. stupně, provede se po skončení denního výkonu vozidla pouze doplnění nádrže pohonnými hmotami. Ostatní úkony jsou zahrnuty v technických prohlídkách.
Mytí vozidla (M)
a) Mytí I. stupně - umytí karosérie osobního automobilu, autobusu a autobusového přívěsu.
b) Mytí II. stupně - umytí celého vozidla, tj. karosérie, motoru a podvozku. Umytí ložné plochy, u vozidel se skříňovou karosérií očištění vnitřního prostoru karosérie. Uklizení a očištění budky řidiče. Očištění sedadel a vnitřního prostoru autobusu. Po umytí celého vozidla se nakonzervuje podvozek, spodní plochy blatníků a ochranných plechů vhodnými konzervačními prostředky.
Mazání vozidla (Mz)
tvoří očištění maznic a promazání
a) kulových čepů řízení, čepů táhel řízení, sloupku řízení;
b) svislých čepů přední nápravy;
c) čepů výkyvných polonáprav;
d) čepů per;
e) ložisek a drážkového hřídele kloubového a spojovacího hřídele;
f) čepů, táhel a pák brzd;
g) lanovodů;
h) kloubů předního pohonu kol;
i) závěsu pro přívěs;
j) ložisek a ucpávky vodního čerpadla a větráků.
U vozidel s centrálním mazáním podvozku se provede doplnění nádržky olejem.
Dále se promaží maznice mechanismů a speciální nástavby.
Výměnu oleje v motoru (V)
tvoří tyto práce:
a) vypuštění starého oleje;
b) vypuštění usazenin z čističe oleje, vypláchnutí čističe a vymytí vložky v technickém benzínu, případně výměna vložky;
c) očištění magnetu vypouštěcí zátky;
d) vypláchnutí motoru vyplachovacím olejem po dobu 10 až 15 minut;
e) naplnění nového oleje;
f) u motorů, které mají oddělenou olejovou nádrž kompresoru, provést výměnu oleje v kompresoru.