§ 19
(1) Převody správy národního majetku mimo obvyklé hospodaření se zpravidla provádějí hospodářskými smlouvami o převodu správy národního majetku. +)
(2) Opatřením nadřízených orgánů, které musí mít podstatné náležitosti jako hospodářské smlouvy o převodu správy, převádí se správa národního majetku jen ze závažných důvodů, zejména jde-li o převod majetkového celku nebo majetku zvláštního významu, při zřízení organizace, při reorganizaci, převodu (změně) výrobního programu aneb jde-li o převod k odstranění sporu o příslušnost ke správě (§ 65 odst. 2 zákoníku).
(3) V případech uvedených v předchozím odstavci jsou k převodu správy opatřením příslušný ústřední orgány nebo orgán jimi určený, jde-li o převod správy národního majetku
a) z jejich správy na organizace jim přímo podřízené a naopak,
b) mezi organizacemi jim přímo podřízenými.
(4) Jde-li o převod správy z oboru působnosti jednoho ústředního orgánu do oboru působnosti jiného ústředního orgánu, vydá opatření o převodu správy orgán, z jehož oboru působnosti se správa národního majetku převádí, v dohodě s druhým ústředním orgánem. Obdobně se postupuje, jde-li o převod z oboru působnosti krajského národního výboru do působnosti ústředního orgánu nebo naopak.
(5) Krajské a okresní národní výbory mohou opatřením vydaným v mezích své působnosti převést národní majetek ze správy svého národního výboru do správy podřízeného národního výboru nebo podřízené organizace a naopak a mezi národními výbory a organizacemi podřízenými. Tím nejsou dotčeny zvláštní předpisy, ++) podle nichž okresní národní výbory jsou příslušny svým opatřením převádět správu národního majetku na jiné organizace.
------------------------------------------------------------------
+) § 347 zákoníku - Tiskopisy hospodářské smlouvy vydalo statistické a evidenční vydavatelství tiskopisů.
++) Např. předpisy pro zabezpečování, prozatímní správu a realizaci některého majetku, který zajišťuje nebo kterého nabývá stát.