CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 111/1934 Sb. Vládní nařízení o náležitostech vojenských osob z počtu mužstva v činné službě a některých jiných osob jim co do náležitostí na roveň postavených. § 3. - Náležitosti při služebních cestách.

§ 3. - Náležitosti při služebních cestách.

111/1934 Sb. Vládní nařízení o náležitostech vojenských osob z počtu mužstva v činné službě a některých jiných osob jim co do náležitostí na roveň postavených.

§ 3.

Náležitosti při služebních cestách.

(1) Vojenské osoby z počtu mužstva mají při služebních cestách v oblasti Československé republiky nárok:

a) na jízdné, t. j. na náhradu oprávněných výdajů za předepsané dopravní prostředky podle úředně stanovené nebo schválené sazby, vyjímajíc dopravu v místě. Při jízdě po železnici mají tyto osoby nárok na místo v nejnižší vozové třídě, při jízdě parníkem v nejnižší třídě, je-li mezipalubí, v tomto;

b) na náhradu oprávněných výdajů za dopravu služebních zavazadel, počítajíc v to i dopravu v místě. Poplatky za dopravu služebních zavazadel lze účtovati jen na stvrzenku o těchto výdajích (při dopravě po železnici se stvrzenka nepožaduje), a to jen tehdy, je-li zavazadlo takového objemu, že je nelze umístiti v oddělení pro dopravu osob (při dopravě po železnici podle předpisů železničního přepravního řádu), anebo váží-li nejméně 30 kg. Zavazadla malého objemu nebo menší váhy jsou tyto osoby povinny dopraviti bez náhrady;

c) na náhradu oprávněných výdajů za přechodné ubytování;

d) na příplatek k stravnému ve výměře 25 Kčs denně, avšak jen tehdy, nebyla-li vojenské osobě cestu konající poskytnuta denní strava in natura (péčí vojenské správy, poskytnutím naturálního stravování podle ubytovacího zákona, smluvním zajištěním a p.); podrobnosti stanoví ministerstvo národní obrany;

e) na cestovní přídavek ve výměře 10 Kč za každý kalendářní den, v němž ztráví vojenská osoba alespoň 8 hodin na služební cestě; tento přídavek náleží ve výměře poloviční, trvala-li služební cesta v témž kalendářním dni méně než 8 hodin, nejméně však 4 hodiny.

(2) Povinností všech orgánů nařizujících služební cesty je pečovati o to, aby bylo vždy, zvláště pak při větším počtu vojenských osob z počtu mužstva společně cestu konajících, postaráno o zajištění denní stravy in natura co možná po celou dobu služební cesty.

(3) Pro služební cesty vojenských osob z počtu mužstva nutno předepsati zpravidla takový směr cesty, který je pro vojenskou správu nejlevnější. Konají-li však tyto osoby služební cestu zároveň s vojenskými gážisty nebo doprovázejí-li je, předepíše se jim ten směr cesty, který byl předepsán vojenským gážistům. Jízdu rychlíkem lze jim povoliti jen v případech stanovených zvláštními předpisy vydanými ministerstvem národní obrany.

(4) Ustanovení odstavců 1 a 2 platí též pro vojenské osoby z počtu mužstva zařáděné v transporty; byla-li však těmto osobám poskytnuta denní strava in natura, nepřísluší jim cestovní přídavek podle odstavce 1, písm. e).

(5) Vojenský útvar, odesílající vojenskou osobu z počtu mužstva na služební cestu, zaopatří ji zpravidla chlebem na celou dobu služební cesty; ve výjimečných případech lze vyplatiti příslušnou částku za chléb napřed.

(6) Má-li býti vykonána vojenskou osobou z počtu mužstva služební cesta do zahraničí, upraví její náležitosti na dobu takové cesty ministerstvo národní obrany podle směrnic vydaných v dohodě s ministerstvem financí.

(7) Vojenským osobám z počtu mužstva, přeloženým do zálohy po splnění povinnosti k zákonité presenční službě nebo po vykonání dvanáctinedělního vojenského výcviku, dále vojenským osobám z počtu mužstva přeloženým do zálohy z další činné služby podle §§ 17 nebo 19 branného zákona nebo propuštěným z činné služby po vykonání cvičení ve zbrani (služebního), příslušejí za cestu z posádky, z které jsou propuštěny z činné vojenské služby, do místa bydliště tyto náležitosti:

a) jízdné, t. j. náhrada oprávněných výdajů za jízdu železnicí v nejnižší třídě vozové podle vojenské tarifní úmluvy z místa posádky do místa bydliště, nejdále však na hranice Československé republiky. Není-li v místě posádky (v místě bydliště) železniční stanice, přísluší jim jízdné s týmž omezením z místa (do místa) příslušné nejbližší železniční stanice;

b) přídavek podle ustanovení odstavců 8 až 12 k úhradě všech ostatních výdajů.

(8) Přídavek podle odstavce 7, písm. b) činí bez zřetele na to, jak dlouho cesta trvá:

a) při cestě po železnici na vzdálenost větší než 150 km do 400 km 40 Kčs, nad 400 km do 600 km 60 Kčs a nad 600 km 80 Kčs,

b) při cestě pěšky na vzdálenost nad 10 km do 20 km 20 Kčs, nad 20 km do 40 km 40 Kčs a nad 40 km 60 Kčs.

(9) Za cesty pěšky podle odstavce 8, písm. b) se pokládají veškeré cesty, které nelze vykonati po železnici, beze zření k tomu, zda jsou vykonány pěšky či jinými dopravními prostředky než železnicí. Při cestě konané i po železnici i pěšky přísluší přídavek podle odstavce 8, písm. a) i b).

(10) Při výpočtu vzdáleností rozhodných pro výměru přídavku podle odstavců 8 a 9 třeba přihlížeti:

a) při cestě jen po železnici: k délce skutečně projeté železniční trati;

b) při cestě jen pěšky: ke vzdálenosti místa bydliště od místa posádky, jež je zaznamenána v příslušné mapě vzdálenosti, vydané ministerstvem národní obrany, nebo není-li vzdálenost v této mapě zaznamenána, ke vzdálenosti zjištěné na mapě 1:75.000;

c) při cestě i po železnici i pěšky: k celkové délce (součtu) skutečně projeté železniční trati, pokud jde o vzdálenost při cestě po železnici. Pokud jde o vzdálenost při cestě pěšky, třeba přihlížeti ke vzdálenosti místa bydliště od místa nejbližší železniční stanice, zjištěné podle písm. b), nebo k součtu této vzdálenosti a vzdálenosti místa posádky od nejbližší železniční stanice, není-li železniční stanice v místě posádky;

d) při cestě do zahraničí: ke vzdálenostem vypočteným podle písm. a) až c), avšak jen k hranicím Československé republiky.

(11) Při cestě po železnici na vzdálenost až do 150 km a při cestě pěšky na vzdálenost až do 10 km přídavky podle odst. 8 nepříslušejí.

(12) Na náležitosti podle odstavců 7 až 11 mají nárok též vojenské osoby z počtu mužstva, které byly přeloženy na trvalou dovolenou:

a) až do předvedení k superarbitraci neb až do konečného rozhodnutí v superarbitračním řízení neb až do provedení řízení bez osobního předvedení,

b) jako přebyteční až do přeložení do zálohy,

c) podle § 111, odst. 6 branných předpisů.

(13) Na náležitosti podle odstavce 7 nemají nároku vojenské osoby z počtu mužstva mimo činnou službu, které byly povolány k zjištění vady (choroby), k pozorování nebo k superarbitraci a odcházejí po něm zpět do svého bydliště. Tyto osoby mají nárok jen na bezplatnou jízdu po železnici v nejnižší vozové třídě podle tarifní úmluvy vojenské uvnitř hranic Československé republiky. Totéž platí o vojenských osobách z počtu mužstva povolaných k presenční službě, k vojenskému výcviku, k cvičení ve zbrani (služebnímu), k výjimečné činné službě v míru a o vojenských osobách z počtu mužstva, které jsou přeloženy do zálohy z další činné služby podle §§ 17 nebo 19 branného zákona na vlastní žádost nebo z trestu.

(14) Ustanovení předcházejících odstavců platí i za mobilisace a ve válce s těmito změnami

a) příplatek k stravnému podle odstavce 1, písm. d) při cestách v poli a při cestách k útvarům armády v poli nebo naopak se rovná relutu za polní dávku proviantu;

b) osobám, které dostávají polní nebo zápolní přídavek, náleží jako cestovní přídavek částka rovnající se rozdílu mezi cestovním přídavkem podle odstavce 1, písm. e) a přídavkem polním anebo zápolním;

c) ustanovení odstavce 7 platí i pro vojenské osoby z počtu mužstva, které jsou za války a při demobilisaci propuštěny do poměru mimo činnou službu;

d) ustanovení odstavce 13 platí i pro vojenské osoby z počtu mužstva, nastupující činnou vojenskou službu za mobilisace a ve válce, jakož i pro osoby mimo činnou vojenskou službu, povolané k superarbitračnímu řízení a propuštěné po něm do dřívějšího poměru.

(15) Které služební výkony je třeba pokládati za služební cesty podle ustanovení tohoto paragrafu, sluší posuzovati podle předpisů platných pro vojenské gážisty.