§ 2
(1) Rozsah a podmínky ochrany oblasti stanoví zejména § 12 odst. 1 a § 13 zákona SNR č. 1/1955 Sb. SNR, které upravují všeobecné zákazy a omezení. Vycházejíc z těchto ustanovení zákona, lze jen v dohodě s orgány státní ochrany přírody:
a) provádět geologický průzkum ložisek včetně technických prací;
b) dobývat ložiska nerostných surovin;
c) provádět hydrogeologický a inženýrsko-geologický průzkum;
d) provádět archeologické výkopy nebo jiné výkopy spojené s přírodovědeckým výzkumem;
e) zavádět nepůvodní druhy rostlin a živočichů do volné přírody jen v případě provádění výzkumů v rámci experimentální činnosti, jejichž výsledky rozhodnou o jejich případném hospodářském využití;
f) měnit hranice lesního a zemědělského fondu odnímat pozemky lesnímu hospodářství a zalesňovat nelesní pozemky;
g) používat lesní a zemědělské pozemky k jiným účelům;
h) mimo intravilán obcí uskutečňovat stavby všeho druhu (báňské, průmyslové, inženýrské, zemědělské, rekreační, obytné, garáže atd.);
ch) provádět takové stavební zásahy na dosavadních stavbách, kterými se podstatně změní architektonický charakter a vnější vzhled staveb a jejich areálu;
i) mimo intravilán obcí umísťovat skládky a deponovat odpadky s výjimkou míst, která byla již dříve určena k těmto účelům;
j) mimo intravilán obcí umísťovat informační, reklamní a jiná podobná zařízení;
k) mimo intravilán obcí odstraňovat a vypalovat křoví, trávu a ostatní rostlinstvo;
l) hromadně používat pesticidy kromě lesních školek a zemědělského půdního fondu;
m) zachytávat prameny a vyvěračky pro vodárenské účely;
n) porušovat systém závrtů, dolin, propastí a škrapů nebo podzemní krasové útvary, buď destrukčními pracemi, nebo zavážením zeminou, popřípadě odpadky.
(2) Rozsah provádění ostatních činností se vymezuje takto:
a) obhospodařování lesního fondu se řídí schválenými lesními hospodářskými plány vypracovanými za součinnosti orgánů státní ochrany přírody, beroucími ohled na společenské funkce lesa, zejména vodohospodářskou, ochrany půdy a turisticko-rekreační;
b) rozvoj zemědělské výroby v oblasti a v jejím ochranném pásmu se uskutečňuje v zájmu racionálního využívání půdního fondu na základě komplexního plánu rozvoje zemědělství pro jednotlivé administrativně správní celky, přičemž je třeba zachovat přirozený ráz krajiny. Pastva se postupně vyloučí z těchto prostor, které jsou náchylné k erozi;
c) při všech záměrech a zásazích je nutno respektovat vodohospodářský význam a hydrologickou zvláštnost krasového území. Z tohoto důvodu je třeba zamezit rozšiřování eroze vyloučením příčin jejího vzniku a erozní plochy asanovat. Vodohospodářské stavby jakéhokoli druhu (nádrže, úpravy toků, vodohospodářské meliorace apod.) lze v oblasti realizovat jen na základě příslušné dokumentace odsouhlasené orgány státní ochrany přírody. Zvláštní péči je třeba věnovat ochraně pramenů pitné vody a vyvěraček:
d) výstavba se realizuje podle schválených územních plánů se zřetelem na optimální zachování neurbanizovaných prostorů přírodní krajiny. Při projektování a výstavbě je třeba přihlížet k charakteru krajiny a k používanému materiálu. Výstavba podnikových a soukromých chat, zřizování tábořišť, parkovišť a jiných funkčních zařízení je povolena jen v prostorech vymezených orgány územního plánování a státní ochrany přírody;
e) myslivost a rybářství se provádějí podle schválených plánů chovu a lovu zvěře a ryb se zřetelem na zachování a zvelebování přirozených souborů společenstev;
f) budování komunikací se provádí na základě schválených územních plánů. Rozšiřování a značkování turistických stezek a budování naučných tras se uskutečňuje v souladu s koncepcí ochrany přírody v oblasti po vzájemné dohodě s orgány turistiky na Slovensku. Generální projekce lesní dopravní sítě se vypracovává za spolupráce orgánů ochrany přírody a schvaluje se za jejich účasti při závěrečném protokolu k lesnímu hospodářskému plánu;
g) výzkum a průzkum, který se dotýká přírodních poměrů oblasti, eviduje a koordinuje příslušný orgán ochrany přírody tak, aby nedocházelo k časovým a místním střetům zájmů nebo k nežádoucímu poškozování chráněných přírodních hodnot. Úprava se netýká výzkumů a průzkumů pro vypracování územních plánů a plánů zemědělské a lesní výroby;
h) příslušné zemědělské orgány spolupracují s orgány státní ochrany přírody při projektování hospodářsko-technických úprav pozemků týkajících se stromů a keřovité vegetace na území oblasti mimo les, které jsou předmětem zájmu státní ochrany přírody.