CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 108/2001 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení Část a) - Požadavky na osvětlení ve školách a školských zařízeních - část a)

Část a) - Požadavky na osvětlení ve školách a školských zařízeních - část a)

108/2001 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení

Požadavky na osvětlení ve školách a školských zařízeních - část a)

+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+--------------------------------------+
| Druh prostoru | Denní | Umělé | Sdružené osvětlení |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| | Činitel denní | Osvětlenost | Činitel denní | Osvětlenost |
| | osvětlenosti | /lx/ | osvětlenosti | doplňujícím |
| | (%) | Epk | (%) | umělým světlem |
| | minimální průměrný | | minimální průměrný | /lx/ |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Učebny víceúčelové a kmenové, pracovny, pracovní kouty, | | | | |
| posluchárny, víceúčelové prostory, družiny | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Studovny, čítárny | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Pracovny výtvarné výchovy, rýsovny | 2,0 6 | 500 | 0,7 2,0 | 500 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Ostatní odborné pracovny a učebny, velké učebny, cvičný byt | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 300 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Laboratoře a dílny - běžné práce | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 300 |
| jemné práce | 2,0 6 | 500 | 0,7 2,0 | 500 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Tělocvičny - pro výuku | 1,0 3 | 200 | 0,5 1,0 | 200 |
| - pro závodní sporty | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 300 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Kabinety, pracovny vyučujících, kanceláře | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Sborovny - bez trvalého pobytu | 1,0 3 | 300 | 0,5 1,0 | 300 |
| - s trvalým pobytem (nemají-li vyučující samostatné | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
| pracovny) | | | | |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Shromažďovací prostory, auly | 1,0 3 | 200 | 0,5 1,0 | 200 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Kuchyně, přípravny jídel, umývárny nádobí | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Ordinace lékaře, vyšetřovny | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Šatny, hygienická zařízení, komunikace | 0,5 2 | 100 | - | - |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Klubovny, jídelny, společenské místnosti | 1,0 3 | 200 | 0,5 1,0 | 200 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+


Požadavky na osvětlení v předškolních zařízeních - část b)

+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+--------------------------------------+
| Druh prostoru | Denní | Umělé | Sdružené osvětlení |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| | Činitel denní | Osvětlenost | Činitel denní | Osvětlenost |
| | osvětlenosti | /lx/ | osvětlenosti | doplňujícím |
| | (%) | Epk | (%) | umělým světlem |
| | minimální průměrný | | minimální průměrný | /lx/ |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Denní místnosti (herny a pracovny dětí, ložnice, pracovní kouty) | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Kouty klidu | 1,0 3 | 200 | 0,5 1,0 | 200 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Víceúčelové sály | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 300 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Šatny a hygienická zařízení | 0,5 2 | 100 | - | - |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Izolace | 1,0 3 | 200 | 0,5 1,0 | 200 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Kanceláře | 1,0 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Prádelny, žehlírny | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Komunikace | 0,5 2 | 100 | - | - |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+
| Kuchyně, přípravny jídel, umývárny nádobí | 1,5 5 | 300 | 0,5 1,5 | 400 |
+------------------------------------------------------------------+---------------------+-------------+---------------------+----------------+


Část c)

1. Základní požadované hodnoty pro denní osvětlení vyjádřené hodnotami činitele denní osvětlenosti (minimální hodnoty činitele denní osvětlenosti D min a průměrné hodnoty činitele denní osvětlenosti Dm v procentech) a pro umělé osvětlení (místně průměrná a časově minimální osvětlenost Epk v lx) jsou uvedeny pro nejčastěji se vyskytující vnitřní prostory. V prostorech nebo jejich funkčně vymezených částech s trvalým pobytem dětí a žáků a celkovým sdruženým osvětlením musí být průměrná hodnota činitele denní osvětlenosti nejméně 1 procento. Ve vnitřních prostorech sloužících jako únikové cesty musí být hodnota činitele denní osvětlenosti nejméně 0,1 procenta, a to i při zatemnění.

2. Rovnoměrnost sdruženého osvětlení, stanovená jako podíl nejmenší a největší osvětlenosti v rozsahu pracovních míst při rovnoměrně zatažené obloze a venkovní osvětlenosti 20 000 lx, je nejméně 0,2.

3. Pro umělé osvětlení se používá výkonných výbojových světelných zdrojů. Pouze výjimečně ve zvlášť odůvodněných případech se může použít žárovek (včetně halogenových), například při krátkodobém využití nebo při požadavku na zvláštní usměrnění světla.

4. Hodnota činitele odrazu světla, který se rozumí podíl světelného toku odraženého a toku dopadajícího, musí být u tabulí nejméně 0,1, u pracovních ploch v rozmezí 0,3 až 0,45.

5. Při zrakově obtížných a náročných činnostech je nejvhodnější orientace osvětlovacích otvorů na neslunečnou stranu (například kreslírny, výtvarná výchova, laboratoře, dílny pro jemné práce, prostory s obrazovkami).

6. Rozmístění svítidel, jejich jasy a úhly clonění se volí s ohledem na ochranu před oslněním jak přímým, tak i odraženým světlem. Učebny s trvalým pobytem se řadí při umělém osvětlení do třídy omezení oslnění III, kreslírny a rýsovny do třídy II a počítačové učebny do třídy I. Podle charakteristiky zrakové činnosti se rozdělují činnosti do sedmi tříd (I - mimořádně přesná, II - velmi přesná, III - přesná, IV - středně přesná, V - hrubší, VI - velmi hrubá, VII - celková orientace).

7. Světelné zdroje musí mít barevné podání s teplotou chromatičnosti světla odpovídající účelu a charakteru zrakových činností. Chromatičností světla se rozumí teplota černého tělesa v K, jehož záření má stejnou chromatičnosti jako daný barevný podnět. Jakost podání barev je charakterizována indexem podání barev, kterým se rozumí hodnota vyjadřující stupeň shodnosti barvy (barevného vjemu) předmětů osvětlených uvažovaným světlem a barvy týchž předmětů osvětlených referenčním světlem na stupnici 0 - 100. V prostorech s trvalým pobytem dětí a žáků se požaduje hodnota indexu podání barev nejméně 80, v prostorech s vysokými nároky na rozlišování barev hodnota indexu nejméně 90 (například výtvarná výchova).

8. Barevný tón světla s ohledem na spolupůsobení s denním světlem je nejvhodnější bílý s teplotou chromatičnosti v rozmezí 4 000 až 4 500 K. Při použití různých světelných zdrojů v jednom prostoru a nedokonalém promísení jejich světla musí být jejich teplota chromatičnosti a index podání barev co nejbližší.

------------------------------------------------------------------