11. Posouzení vlivu na životní prostředí
Tento projekt patří do třídy rozvoje, kterého se týká Příloha II Směrnice o EIA (85/337/EHS, ve znění směrnice 97/11/ES). České úřady rozhodly o provedení EIA v tomto úseku a Ministerstvo životního prostředí vydalo po veřejném projednání své pozitivní stanovisko v srpnu 2000.
Závěr netechnického shrnutí připraveného pro EIA byl, že dokončení výstavby bude mít pozitivní vliv na životní prostředí. Trať prochází údolím řeky Moravská Sázava a některé části tohoto údolí budou díky novým tunelům lépe chráněny před hlukem. Lepší konstrukce železničních spodků, svršků a mostů, stejně jako protihluková opatření povedou ke snížení hluku z dopravy. Poškození životního prostředí bude minimalizováno včasným prováděním opatření a doporučení na základě odpovídajících průzkumů, včetně rekultivace a revitalizace opuštěných úseků a ploch.
Opatření na zmírnění dopadů na životní prostředí představují 7,95 mil EUR, nebo-li 5,97 % z celkových oprávněných nákladů. Sem patří zejména výstavba protihlukových stěn v délce přes 2,2 km, obnova a rekultivace opuštěných lokalit a hospodaření s odpady.
Ministerstvo životního prostředí též vydalo osvědčení, že v důsledku tohoto projektu nedojde k žádnému nepříznivému účinku na oblasti citlivé na životní prostředí.
Protože je požadováno potvrzení, že celkové a sekundární účinky byly při provedení EIA řádně zváženy, je odpovídající konkrétní podmínka vložena do článku 8 tohoto Finančního memoranda.