§ 11
Technické vybavení a uspořádání stanice technické kontroly
(1) Stanice technické kontroly jsou samostatná pracoviště specializovaná k provádění technických prohlídek motorových a přípojných vozidel a dělí se podle druhu kontrolovaných vozidel na tyto typy:
a) stanice technické kontroly pro silniční motorová a přípojná vozidla kategorií L, M1, N1, O1 a O22) (dále jen "stanice technické kontroly pro osobní automobily"),
b) stanice technické kontroly pro silniční motorová a přípojná vozidla kategorií M2, M3, N2, N3, O2, O3, O4 a T2) (dále jen "stanice technické kontroly pro užitkové automobily"),
c) stanice technické kontroly pro traktory a jejich přípojná vozidla kategorií T, OT1, OT2, OT3 a OT42)
(2) Kontrolní linky stanice technické kontroly pro osobní
automobily musí mít tyto minimální rozměry:
a) délka linky ................. 33,0 m (4 kontrolní stání),
nebo ................. 26,0 m (3 kontrolní státní),
b) šířka linky ................. 5,0 m,
c) světlá výška linky (včetně vrat) ......... 3,0 m,
d) světlá šířka vrat ............ 3,0 m,
e) výška pod vazník ............. 3,3 m.
(3) Kontrolní linky stanice technické kontroly pro užitkové automobily musí mít tyto minimální rozměry:
a) délka linky ................. 42,0 m,
b) šířka linky ................. 6,0 m,
c) světlá výška linky (včetně vrat) ......... 4,5 m,
d) světlá šířka vrat ........... 3,5 m,
e) výška pod vazník ............ 4,8 m.
(4) V návaznosti na kontrolní linku musí mít stanice technické kontroly tyto další prostory:
a) kancelář příjmu,
b) kancelář vedoucího,
c) místnost pro kontrolní techniky (pro čtyři kontrolní techniky min. 20 m2),
d) čekárna pro návštěvníky navazující na kancelář příjmu,
e) sociální zařízení pro pracovníky a návštěvníky stanice technické kontroly,
f) vhodně situované parkovací plochy pro vozidla přistavovaná k technické prohlídce a pro vozidla, která již technickou prohlídku absolvovala (celková potřebná kapacita těchto parkovišť je pro stanici pro osobní automobily minimálně deset vozidel a pro stanici pro užitkové automobily minimálně čtyři osmnáctimetrové soupravy a dvě dvanáctimetrová vozidla),
g) vnitřní komunikace v areálu stanice technické kontroly, které musí umožňovat bezpečný a plynulý provoz (doporučuje se jednosměrný provoz),
h) areál stanice technické kontroly musí mít samostatný vjezd a výjezd z veřejné pozemní komunikace.
(5) Řešení jednotlivých pracovišť i celého areálu stanice technické kontroly musí umožnit dodržení předepsaných technologických postupů technické prohlídky a vycházet z příslušných předpisů a doporučených technických norem7) pro
a) parkovací plochy,
b) vnitřní komunikace,
c) příjezdové a výjezdové prostory na linku,
d) podlahy na kontrolních linkách s bezprašným a snadno udržovatelným povrchem,
e) podlahy pracoviště na kontrolu seřízení světlometů a na kontrolu geometrie přední nápravy podle zvláštních metrologických požadavků uvedených v příloze č. 17, která je součástí této vyhlášky,
f) pracovní jámu pro kontrolní úkoly na spodku vozidla.
Prostor před nájezdem na linku musí umožnit plynulé a bezpečné najetí vozidla na první stání linky. Prostor pro výjezdu z linky
musí umožnit plynulý a bezpečný výjezd z linky.
(6) Stanice technické kontroly je vybavena nejméně těmito přístroji a zařízeními:
a) přístroj na kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách s možností dohušťování - odhušťování, vybavený kontrolní přípojkou a odkalovací nádobkou,
b) zařízení na kontrolu vůlí přední nápravy,
c) přístroj na kontrolu geometrie řízené nápravy,
d) zařízení na kontrolu házivosti kol,
e) přístroj na kontrolu seřízení světlometů,
f) válcová zkušebna brzd,
g) zvedák do pracovní jámy k nadzdvižení nápravy vozidla,
h) zařízení na kontrolu zapojení zásuvky tažného zařízení,
i) kontinuální odsávání spalin po celé délce linky,
j) rozvod stlačeného vzduchu ve stanici pro osobní automobily s tlakem 0,8 MPa a ve stanici technické kontroly pro užitkové automobily s tlakem 1,0 MPa,
k) montážní lampa do pracovní jámy,
l) personální počítač o předepsané konfiguraci,
m) přímá telefonní linka s faxem nebo s podobným zařízením,
n) decelerometr,
o) přístroj na zjišťování přítomnosti plynu při kontrole vozidla na pohon zkapalněným ropným plynem (LPG) nebo stlačeným zemním plynem (CNG).
(7) Přístroje a zařízení určené pro stanici technické kontroly schvaluje ministerstvo.
(8) Kapacita kontrolní linky pro osobní automobily v jednosměnném provozu při čtyřech kontrolních stáních je 12 500 technických prohlídek za rok a při třech kontrolních stáních je 10 000 technických prohlídek za rok. Kapacita kontrolní linky pro užitková vozidla je 4 600 technických prohlídek za rok.
(9) Stanice technické kontroly pro provádění technických prohlídek jen vozidel Ministerstva obrany, Armády České republiky, Ministerstva vnitra, Policie České republiky a Bezpečnostní informační služby nemusí splňovat podmínky uspořádání podle odstavců 2 až 4.
------------------------------------------------------------------
7) Vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu č. 213/1991 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízení při provozu, údržbě a opravách vozidel.
ČSN 73 6059 Servisy a opravny motorových vozidel, čerpací stanice technické kontroly pohonných hmot.
ČSN 30 0552 Zjišťování stopových a obrysových průměrů zatáčení, atd.
ČSN 73 6057 Jednotlivé a řadové garáže.
ČSN 73 6056 Odstavné a parkovací plochy silničních vozidel.
ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací