Příloha č. 1
Podrobnější rozdělení druhů vozidel a používání názvů a zkratek druhů vozidel při vyplňování technických průkazů, technických osvědčení a schvalovacích dokumentů k vozidlům
Tato příloha podrobněji definuje jednotlivé druhy silničních vozidel ( § 10) a jiných vozidel ( § 11), jejich jednotné zařazování podle druhů, kategorií a jejich dalšího provedení. Slouží pro orgány provádějící schvalování a osvědčování technické způsobilosti vozidel k provozu na pozemních komunikacích, pro orgány připravující podklady pro toto schválení a osvědčování, pro výrobce a dovozce vozidel při tvorbě podkladových materiálů pro schválení a osvědčování vozidel k provozu na pozemních komunikacích. Dále dává ucelený přehled o současném názvosloví vozidel.
Při zavádění výpočetní techniky je pak nutné dodržovat toto jednotné názvosloví a tím umožnit celostátně pracovat s jednotlivými soubory pomocí výpočetní techniky.
Pro účely této přílohy se rozumí schvalovacím dokumentem zejména
a) základní technický popis schváleného typu vozidla,
b) základní technický popis osvědčeného typu jiného vozidla,
c) základní technický popis schváleného typu nástavby nebo výměnné nástavby vozidla,
d) základní technický popis osvědčeného typu pracovního stroje neseného.
Základní technický popis schváleného typu vozidla, nástavby, výměnné nástavby a základní technický popis osvědčeného pracovního stroje - neseného (dále jen "základní technický popis" nebo také "ZTP" je tiskopis, na kterém jsou soustředěny veškeré technické údaje, které slouží jako podklad k vyplňování technického průkazu nebo technického osvědčení vozidla nebo jiného vozidla a jako základ k tvorbě a vedení celostátní evidence základních technických údajů ke schváleným a osvědčeným typům vozidel.
1. Při vyplňování kolonky 1 - řádek "Druh vozidla" v základním technickém popisu se používají dále uvedené názvy.
2. U druhů vozidel se zavádí zkratky, kterými se rozlišují jednotlivá vozidla pomocí písmen.
Tím se usnadní vyhledávání souborů určitých skupin, druhů a provedení vozidel pomocí výpočetní techniky.
3. V kolonce 1 - řádek "Druh vozidla" v ZTP se uvádí název druhu vozidla, který je shodný s názvem vozidla nebo je v něm alespoň obsažen.
např.
- osobní automobil, (OA)
- nákladní automobil, (NA)
nebo
- nákladní automobil speciální, (NA)
přičemž druhem silničního vozidla se rozumí
a) motocykl - (M) , (kategorie L),
b) tříkolka a čtyřkolka - (M) , (kategorie L),
c) osobní automobil - (OA) , (kategorie M1),
d) autobus - (AB) , (kategorie M2 a M3),
e) nákladní automobil - (NA) , (kategorie N),
f) speciální automobil - (SA) , (kategorie N),
g) tahač - (T) , (kategorie N),
h) přípojné vozidlo - (PV) , (kategorie O),
i) přípojná vozidla traktorů - (PVT) , (kategorie OT),
j) traktor - (TR) , (kategorie T),
k) ostatní vozidla - (OV) , (kategorie R),
- jízdní kolo,
- potahové vozidlo,
a druhem jiného vozidla se rozumí
a) pracovní stroj - (S), (kategorie SS, Sp, SPT, SN),
b) nemotorové vozidlo nebo nemotorový
pracovní stroj tažený nebo tlačený
pěšky jdoucí osobou,
c) vozík pro invalidy s ručním nebo
elektrickým pohonem, pokud jeho
šířka nebo délka nepřesahuje 1 m
nebo jeho konstrukční rychlost
nepřevyšuje 6 km.h-1 nebo jeho
celková hmotnost nepřevyšuje 0,45 t.,
d) vojenská vozidla.
4. Upřesnění názvu vozidla v pravé části druhé řádky "Druh vozidla", uváděné níže, představují vzory nejčastěji se vyskytujících provedení vozidel.
5. Zkratka tvořena z názvu druhu vozidla, kategorie a bližší specifikace názvu se uvede do levé části druhého řádku kolonky 1 - řádky "Druh vozidla". V zápisu jsou za zkratkou druhu vozidla uvedeny příslušné kategorie těchto vozidel. Zápis se provádí zásadně bez mezer.
Příklad : OA-M1-KA nebo S-Sp
Jedná-li se o terénní vozidlo (kategorie G), připojí se bezprostředně za označení jeho kategorie ještě písmeno "G".
Příklad : NA-N1G
6. V této příloze jsou VERZÁLKAMI (= písmeny velké abecedy) dále uvedeny názvy druhů vozidel a doposud používané zkratky těchto druhů.
a) M - MOTOCYKL
kategorie : L1, L3, L4 a LM
MT - Motocykl (kategorie L3)
- pro dopravu jedné nebo dvou osob sedících za sebou, s oporou pro kolena řidiče, bez šlapadel,
- se dvěma koly a pevnými stupačkami.
S - Skútr (kategorie L1 a L3)
- pro dopravu jedné nebo dvou osob sedících za sebou, bez opory pro kolena řidiče při jízdě a s prostorem pro jeho nohy v nosné části vozidla, bez šlapadel. Má obvykle ochranu dopravovaných osob zepředu a zespodu.
MK - Mokik (dříve též : malý motocykl) (kategorie L1)
- jeho nejvyšší konstrukční rychlost není větší než 50 km.hod-1. Je-li poháněn spalovacím motorem, nesmí být jeho zdvihový nebo jemu rovnocenný, objem větší než 50 cm3,
- se stupačkami a nožním spouštěním motoru.
MP - Moped (kategorie L1)
- jeho nejvyšší konstrukční rychlost není větší než 50 km.hod-1. Je-li poháněn spalovacím motorem, nesmí být jeho zdvihový nebo jemu rovnocenný objem větší než 50 cm3,
- se šlapadly,
- pro dopravu jen jedné osoby.
TS - Motocykl sportovní (soutěžní) (kategorie L1 nebo L3)
- určen pro sportovní účely
- zpravidla není kompletně vybaven jako MT nebo MK a jeho provoz na komunikacích je podmíněn zvláštním omezujícím nebo upraveným režimem (sportovní licence apod.).
ML - Jízdní kolo opatřené trvale připojeným hnacím motorem (motokolo), jehož výkon (hnací točivý moment) je přenášen zpravidla mechanickým převodem.
Příklad zkratky : M-L1-S.
Poznámka:
Pokud je jízdní kolo dodatečně vybaveno pomocným motorkem a přitom se nemění jeho původní charakter, jde o "jízdní kolo s pomocným motorkem", které se zařazuje do druhu "ostatní vozidla".
b) M - TŘÍKOLKA A ČTYŘKOLKA
kategorie : L2, a L5
TR - Tříkolka (kategorie L2 nebo L5)
- tříkolová motorová vozidla.
Příklad zápisu : M-L2-TR
CT - Čtyřkolka (kategorie L2 nebo L5)
- čtyřkolové motorové vozidlo splňující podmínky ustanovení § 10, odst. 4 vyhlášky.
a) lehká čtyřkolka CTL
b) čtyřkolka CT
Příklad zápisu : M-L5-CT
nebo M-L2-CTL
c) OA - OSOBNÍ AUTOMOBIL
kategorie : M1
Do kolonky 1) - první řádek "Druh vozidla" se zapisuje:
OSOBNÍ AUTOMOBIL
- druhý řádek "Druh vozidla" se pak zapíše níže uvedené označení, popřípadě za toto označení dále po pomlčce bližší určení vozidla.
Příklad :
-----------------+-------------------------------+
Druh vozidla | OSOBNÍ AUTOMOBIL |
| |
OA-M1-SP-S | speciální - sanitní RZP |
-----------------+-------------------------------+
SE - sedan
- karosérie - uzavřená, se stupňovitou zádí,
- střecha - pevná, tuhá - část střechy může být otvíratelná,
- 2 nebo 4 boční dveře, v zádi automobilu může být víko (dveře), zasahující až ke střeše,
- dvě řady plnohodnotných sedadel, každá z nich po dvou popř. třech místech k sezení,
- oddělený zavazadlový prostor.
Do kolonky 4 - "Karosérie" - řádek "Druh" pak její provedení:
- 3, 4, nebo 5 (= počet dveří)
- H - hatchback
- tvar zadní části karosérie se vyznačuje splývavou zádí, otvíratelnou v celé nebo téměř celé ploše, závěsy zadních (pátých, resp. třetích) dveří jsou umístěny u střechy vozidla.
- L - liftback
- tvar zadní části karosérie se vyznačuje tím, že za spodní hranou okna zadních dveří je vodorovná nebo téměř vodorovná plocha (odsazení). Záď je otevíratelná v celé nebo téměř celé ploše, závěsy zadních (pátých, resp. třetích) dveří jsou umístěny u střechy vozidla.
Příklad zápisu - kolonka 4 : sedan-samonosná-5dv.-hatchback
LI - Limusina
- karosérie - prostornější než sedan, uzavřená
- může mít dělicí stěnu mezi předními a zadními sedadly,
- střecha - pevná, tuhá - část střechy může být otevíratelná,
- počet míst k sezení - 4 nebo více nejméně ve dvou řadách, případná další sedadla mohou být sklápěcí,
- počet bočních dveří - 4 nebo 6,
- minimální délka vozidla je 5400 mm.
KU - Kupé
- karosérie - uzavřená, s obvykle omezeným možným zadním prostorem pro cestující,
- střecha - pevná, tuhá - část střechy může být otvíratelná,
- počet míst k sezení - 2 až 3 vpředu - případná zadní sedadla pevná nebo sklopná,
- počet bočních dveří - 2, v zádi automobilu může být víko (dveře), zasahující až ke střeše,
- oddělený zavazadlový prostor,
- střecha karosérie se zpravidla snižuje v zadní části pro cestující.
KA - Kabriolet
- karosérie proměnlivá zpravidla bez pevného rámu bočních dveří, s pevnými sloupky čelního skla a nebo s ochranným zařízením pro cestující při převrácení vozidla,
- střecha poddajná, stahovací, popř. tuhá, odnímatelná nebo sklápěcí,
- počet míst k sezení - 4 nebo více nejméně ve dvou řadách,
- počet bočních dveří - 2 nebo 4.
RO - roadster
- karosérie proměnlivá, bez pevných rámů bočních dveří, s pevnými sloupky čelního skla, a nebo s ochranným zařízením pro cestující při převrácení vozidla, s omezeným možným zadním prostorem pro cestující,
- střecha poddajná, stahovací, popř. tuhá, odnímatelná nebo sklápěcí,
- počet míst k sezení - 2 až 3 vpředu - případná zadní sedadla pevná nebo sklopná,
- počet bočních dveří - 2.
- střecha karosérie se zpravidla snižuje v zadní části pro cestující.
KO - osobní kombi
- karosérie uzavřená - zadní část je konstruována tak, že vnitřní prostor je proti vnitřnímu prostoru sedanu zvětšen,
- střecha pevná, tuhá - část střechy může být otvíratelná,
- počet míst k sezení - 4 nebo více nejméně ve dvou řadách,
- zadní sedadla se sklopnými opěradly nebo vyjímatelná ke zvětšení ložné plochy,
- počet bočních dveří - 2 až 4 a jedny zadní dveře (víko),
- střecha rovná, zadní stěna v celé ploše mírně šikmá (do 15°) nebo kolmá.
K - kombi (dříve také mikrobus)
- karosérie uzavřená,
- střecha pevná, tuhá - část střechy může být otvíratelná,
- počet míst k sezení - 4 nebo více nejméně ve dvou řadách,
- zadní sedadla vyjímatelná nebo se sklopnými opěradly ke zvětšení ložné plochy,
- počet bočních dveří - 2 až 4 a jedny zadní dveře (víko),
- výška sedadel - vztažný bod R sedadla řidiče je minimálně 750 mm nad vozovkou, měřeno při pohotovostní hmotnosti vozidla. Pokud je sedadlo výškově seříditelné, měří se při jeho spodní poloze, - může být odvozen od malého nákladního, zpravidla skříňového, automobilu. U každé řady sedadel musí být na obou stranách boční okno (popřípadě společné okno pro druhou a třetí řadu sedadel.
SP - speciální
Toto vozidlo vychází z výše uvedených provedení osobních automobilů. Pro účely zápisu v kolonce 1) - "Druh vozidla" a zkratky se však provedení, z kterého vychází neuvádí.
Příklad : OA-M1-SP-S
- karosérie uzavřená, otevřená nebo otvíratelná,
- střecha pevná, stahovací nebo odnímatelná,
- počet míst k sezení - 1 nebo více sedadel,
- tento automobil je konstruován k usnadnění příležitostné dopravy zboží, upravené pro přepravu různých zařízení, nářadí apod.
- může být upraven jako obytný automobil,
- může být proveden jako "speciální" vozidlo pro různé účely např. záchranářské, sanitní, pohřební, vyprošťovací, sportovní apod.
Tuto skupinu je možno dělit dále na podskupiny
S - sanitní
- vozidlo pro dopravu nemocných a raněných - DNR,
- vozidlo rychlé zdravotnické pomoci - RZP,
- vozidlo lékařské služby - VLS
- vozidlo pro speciální zdravotnickou potřebu - SZP,
PO - pohřební,
O - obytné,
P - požárnické,
ZS - záchranářské,
MV - montážní,
SR - sportovní,
TZ - technický zásahový,
TV - technický vyprošťovací,
TP - technické pomoci apod.
Tuto podskupinu lze dále rozšiřovat o další provedení, je možno však použít pouze označení, která nejsou v této skupině již použita a nedojde-li, vzhledem k podobnosti, k záměně.
Příklad zápisu - kolonka 1): OA-M1-SE-5H
Osobní automobil může být také vyroben v provedení "vozidlo určené k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto:
Příklad :
-----------------------+-----------------------------+
Druh vozidla | OSOBNÍ AUTOMOBIL |
| |
OA-M1- | (vozidlo určené k dostavbě)|
-----------------------+-----------------------------+
Poznámka :
Pokud bude schváleno vozidlo jako samostatný typ určený k dostavbě nebo i v rámci již schváleného typu vozidla postupuje se tak, že kolonka 1, první řádek "Druh vozidla" v ZTP bude opatřen zápisem "vozidlo určené k dostavbě", tento zápis bude opatřen závorkami. V druhé řádce nebude zápis žádný. Technický průkaz pak nebude v této kolonce opatřen žádným zápisem. Zápis v kolonce 1, oba řádky "druh vozidla" doplní až finální výrobce podle skutečného provedení vozidla, včetně zkratky určení druhu vozidla, kategorie a bližšího určení.
Příklad zápisu v ZTP:
------------------------+--------------------------------+
Druh vozidla | (vozidlo určené k dostavbě) |
| |
| |
------------------------+--------------------------------+
Zápis v technickém průkazu:
------------------------+--------------------------------+
Druh vozidla | |
| |
| |
------------------------+--------------------------------+
d) AB - AUTOBUS
kategorie : M2 a M3
AUTOBUSY se dělí dále podle velikosti na
- velký autobus (obsaditelnost 23 a více cestujících),
- malý autobus (obsaditelnost 9 až 22 cestujících),
- minibus (obsaditelnost 9 až 16 cestujících),
- midibus (obsaditelnost 17 až 22 cestujících),
dělí se do tříd
Třída I. - městský,
Třída II. - meziměstský,
Třída III. - dálkový,
mohou být v provedení
- jednopodlažní,
- dvoupodlažní,
- kloubový,
pro zvláštní skupiny přepravovaných cestujících je zařazen do skupiny "speciální", např.
- vězeňský,
- k přepravě tělesně postižených osob apod.
Do kolonky 1 - řádek "Druh vozidla" se zapisuje:
1. ME - autobus městský (příklad zápisu : AB-M3-ME)
2. MM - autobus meziměstský (příklad zápisu : AB-M3-MM)
3. DA - autobus dálkový (příklad zápisu : AB-M3-DA)
4. SP - autobus speciální (příklad zápisu : AB-M3-SP)
5. T - trolejbus (příklad zápisu : AB-M3-T)
Výše uvedené druhy autobusů mohou být v provedení
- "kloubový"
KL - kloubový autobus (příklad zápisu : AB-M3-ME-KL)
- a "dvoupodlažní" :
DP - dvoupodlažní autobus (příklad zápisu :
AB-M3-ME-DP
nebo AB-M3-ME-KL-DP)
6. MI - minibus,
MD - midibus,
Malé autobusy mohou být v provedení
- městský (příklad zápisu : AB-M3-MI-ME)
- meziměstský (příklad zápisu : AB-M3-MD-MM)
- dálkový (příklad zápisu : AB-M3-MI-DA)
e) NA - NÁKLADNÍ AUTOMOBIL
kategorie : N1 až N3
Nákladní automobil je určen pro přepravu nákladu.
Do kolonky 1)
- první řádek "Druh vozidla" se zapisuje :
NÁKLADNÍ AUTOMOBIL
- druhý řádek "Druh vozidla" se pak zapíše níže uvedené označení, popřípadě za toto označení dále po pomlčce bližší určení vozidla.
Příklad :
-----------------+-------------------------------+
Druh vozidla | NÁKLADNÍ AUTOMOBIL |
| |
| valníkový - s navijákem |
-----------------+-------------------------------+
Nákladní automobil může být také vyroben v provedení "podvozek určený k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto
Příklad :
-----------------+-------------------------------+
Druh vozidla | NÁKLADNÍ AUTOMOBIL |
| |
| (podvozek určený k dostavbě)|
-----------------+-------------------------------+
Poznámka:
Pokud bude schválen strojový spodek (podvozek) jako samostatný typ určený k dostavbě (nevychází z typového čísla NA nebo SA, postupuje se tak, že kolonka 1, první řádek "Druh vozidla" v ZTP bude opatřen zápisem "podvozek určený k dostavbě", tento zápis bude opatřen závorkami. V druhé řádce nebude zápis žádný. Na levé straně tohoto řádku však bude zápis např. "-N2- apod.".
Technický průkaz pak nebude v této kolonce opatřen žádným zápisem, vyjma levé části druhého řádku. Zápis v kolonce 1, oba řádky "druh vozidla" doplní až finální výrobce podle skutečného provedení vozidla.
Příklad :
--------------------+------------------------------+
Druh vozidla | (podvozek určený k dostavbě) |
| |
-N2- | |
--------------------+------------------------------+
Zápis v technickém průkazu
---------------------+------------------------------+
Druh vozidla | |
| |
-N2- | |
---------------------+------------------------------+
Provedení nákladních automobilů
I - pikap
- nákladní automobil s otevřeným nákladním prostorem (ložný prostor může být kryt plachtou, přetaženou přes odnímatelné oblouky nebo laminátovou, kovovou skořepinou) ohraničeným pevnými stěnami (zpravidla o střední výšce), s uzavřenou budkou pro obsluhu.
Příklad zápisu : NA-N1-I
V - valníkový
- nákladní automobil, svým provedením je určen zejména pro dopravu nákladu, který je opatřen valníkovou karosérií a s uzavřenou kabinou,
- ložný prostor může být kryt plachtou, přetaženou přes odnímatelnou nosnou konstrukci
Příklad zápisu : NA-N3-V
Nákladní automobil valníkový může být dále vybaven
- navijákem,
- hydraulickou rukou,
- zvedacím čelem apod.
K - sklápěčkový
- nákladní automobil, svým provedením je určen zejména pro dopravu sypkého nákladu, který je opatřen sklápěcí karosérií a s uzavřenou kabinou.
- má tyto varianty provedení
a) se sklápěním do strany (dvoustranný)
b) se sklápěním dozadu (jednostranný)
c) se sklápěním do strany a dozadu (třístranný)
Příklad zápisu : NA-N3-K
Nákladní automobil sklápěčkový může být dále vybaven
- navijákem apod.
S - skříňový
- nákladní automobil, který je opatřen skříňovou karosérií,
- jde o prostou skříň bez jakéhokoliv účelového zařízení,
- má tyto varianty provedení
SS - samostatná skříň
- samostatná kabina řidiče a samostatná oddělená skříň.
SF - furgon
- kabina řidiče a prostor pro náklad tvoří jeden nedílný konstrukční celek,
- mezi kabinou řidiče a ložným prostorem skříně je v přepážce proveden průlez (dveře) v místě za sedačkou spolujezdce nebo mezi sedačkou řidiče a spolujezdce. Průlez musí být opatřen dveřmi. Šířka průlezu nesmí být širší než 60 cm a musí mít výšku nejméně 130 cm.
SD - dodávkový
- kabina řidiče a prostor pro náklad tvoří jeden nedílný konstrukční celek; přičemž prostor pro náklad je oddělen od prostoru pro osádku přepážkou (§ 41, odst. 6 vyhlášky).
Příklad zápisu : NA-N2-SS
nebo NA-N2-SF
nebo NA-N1-SD
Nákladní automobil skříňový může být dále vybaven:
- navijákem,
- zvedacím čelem apod.
P - speciální
- nákladní automobil, svou konstrukcí a vybavením je určen pouze pro dopravu určitých druhů nebo skupin nákladů, pro které jsou nutné zvláštní úpravy.
Toto vozidlo vychází z výše uvedených provedení nákladních automobilů. Pro účely zápisu v kolonce 1) - "Druh vozidla" a zkratky se však provedení, z kterého vychází neuvádí.
Příklad : NA-N1-P
Nákladní automobil speciální může být v provedení
- chladírenský,
- fekální,
- pro dopravu betonu (domíchávač betonu),
- pro přepravu osobních automobilů,
- pro odvoz odpadu,
- pro dopravu živých zvířat,
- pro přepravu dřeva,
- stěhovací,
- pojízdná prodejna,
- cisternový na vodu,
- cisternový na mléko,
- cisternový na mouku,
- cisternový na cement,
- cisternový na pohonné hmoty,
- kabelový,
- letištní palivový,
- pro přepravu dlouhého kmenového dříví atd.
Nákladní automobil speciální může být dále vybaven
- navijákem,
- hydraulickou rukou,
- zvedacím čelem apod.
Příklad zápisu :
V kolonce 1) - první řádek "Druh vozidla"
NÁKLADNÍ AUTOMOBIL
- druhý řádek - levá část
NA-N2-P
- druhý řádek - pravá část
speciální - cisternový na vodu
f) SA - SPECIÁLNÍ AUTOMOBIL
kategorie : N1 až N3
Speciální automobil je motorové vozidlo, které je svou konstrukcí a vybavením určeno pouze pro vykonávání určitých pracovních úkonů. Není určen pro přepravní činnost.
Do kolonky 1)
- první řádek "Druh vozidla" se zapisuje:
SPECIÁLNÍ AUTOMOBIL
- druhý řádek "Druh vozidla" se pak zapíše níže uvedené označení, popřípadě za toto označení dále po pomlčce bližší určení vozidla.
Příklad :
--------------------+------------------------------+
Druh vozidla | SPECIÁLNÍ AUTOMOBIL |
| |
SA-N2- | zametací |
--------------------+------------------------------+
nebo
--------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | SPECIÁLNÍ AUTOMOBIL |
| |
SA-N2- | požární - s výsuvným žebříkem|
--------------------+-------------------------------+
Speciální automobil může být také vyroben v provedení "podvozek určený k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto
Příklad :
--------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | SPECIÁLNÍ AUTOMOBIL |
| |
-N2- | (podvozek určený k dostavbě)|
--------------------+-------------------------------+
Do technického průkazu pak držitel osvědčení údaje v kolonce 1, řádek "Druh vozidla" a údaj v závorce z druhého řádku neuvádí. Na levé straně druhý řádek zapíše však kategorii vozidla (např. takto : -N2-). Řádky kolonky 1) doplní až finální výrobce, který vozidlo dostavěl.
Poznámka:
Pokud bude schválen strojový spodek (podvozek) jako samostatný typ určený k dostavbě (nevychází z typového čísla NA nebo SA, postupuje se tak, že kolonka 1, první řádek "Druh vozidla" v ZTP bude opatřen zápisem "Podvozek určený k dostavbě", tento zápis bude opatřen závorkami. V druhé řádce nebude zápis žádný. Na levé straně tohoto řádku však bude zápis např. "-N2- apod.". Technický průkaz pak nebude v této kolonce opatřen žádným zápisem, vyjma levé části druhého řádku. Zápis v kolonce 1, oba řádky "druh vozidla" doplní až finální výrobce podle skutečného provedení vozidla.
Příklad :
--------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | (podvozek určený k dostavbě)|
| |
-N2- | |
--------------------+-------------------------------+
Zápis v technickém průkazu :
--------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | |
| |
-N2- | |
--------------------+-------------------------------+
Příklady provedení speciálních automobilů :
A - autojeřáb,
B - autorýpadlo,
K - kropicí,
Z - zametací,
P - požární,
D - dílenský,
PD - pojízdná dílna,
O - obytný,
L - laboratorní,
M - mycí,
KN - na čištění kanálů,
PO - pohřební,
PC - policejní,
SA - zdravotnický (sanitní),
R - rozhlasový,
TE - televizní,
V - vyprošťovací atd.
Příklad zápisu : SA-N3-P nebo SA-M1-PO
Speciální automobil může být dále opatřen
- vysokozdvižnou plošinou,
- výsuvným žebříkem,
- vodním dělem,
- navijákem,
- hydraulickou rukou,
- zvedacím čelem apod.
g) T - TAHAČ
kategorie : N1 až N3
Tahač je motorové vozidlo, které svou konstrukcí a vybavením je určeno výlučně k tažení návěsu nebo přívěsu.
U tažného vozidla určeného ke spojení s návěsem, (tahač návěsu), hmotnost, která se uvažuje pro klasifikaci vozidla, je hmotnost tahače v pohotovostním stavu, zvětšena o hmotnost odpovídající maximálnímu statickému svislému zatížení, kterým působí návěs na tahač a tam, kde to přichází v úvahu, zvětšená dále o maximální hmotnost vlastního nákladu tahače.
Tahače jsou v provedení
1. TN - TAHAČ NÁVĚSŮ
Tahač návěsů je motorové vozidlo, které je svou konstrukcí a vybavením určeno k tažení návěsů.
Příklad zkratky : T-N3-TN
2. TP - TAHAČ PŘÍVĚSŮ
Tahač přívěsů je motorové vozidlo, které je svou konstrukcí a vybavením určeno výlučně k tažení přívěsů. Může být vybaven pomocným ložným prostorem.
Příklad zkratky : T-N3-TP
Tahač přívěsů může být dále vybaven
- navijákem,
- hydraulickou rukou atd.
h) TR - TRAKTOR
Kategorie : T
V kolonce 1) řádek "Druh vozidla" se k názvu "TRAKTOR" připojí níže uvedené provedení:
V zápisu zkratky vozidla v první části druhého řádku kolonky 1) - "Druh vozidla" se kategorie vozidla neuvádí.
KO - kolový (příklad zápisu : TR-KO)
PA - pásový (příklad zápisu : TR-PA)
MA - malotraktor
Malotraktor je traktor, který má nejméně dvě nápravy a je vybaven motorem menšího výkonu (do 30 kW) a jeho rozměry jsou menší a zpravidla nebývá opatřen kabinou.
Příklad zápisu : TR-MA
Malotraktor může být zcela vyjímečně v provedení :
JE - jednonápravový
- jednonápravový malotraktor vybavený pouze řídítky (obsluha sedí na připojeném přívěsu nebo jde pěšky).
Příklad zápisu : TR-MA-JE
Traktor může být v provedení "Speciální". V tomto případě je určen k výkonu určitých speciálních činností. V tomto případě se k druhu vozidla v zápisu připojí písmeno "S".
Příklad zápisu : TRS-KO
ch) PV - PŘÍPOJNÁ VOZIDLA
Kategorie : O1 až O4
Do přípojných vozidel jsou zařazeny přívěsy a návěsy.
1. PN - PŘÍVĚS NÁKLADNÍ
Přívěs nákladní je přípojné vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích, používané jen pro dopravu nákladu, které nemá vlastní zdroj pohonu a zpravidla nemá hnací nápravy a je určeno k tomu, aby bylo taženo některým druhem motorového vozidla, u něhož jen nepodstatná část jeho celkové hmotnosti je přenášena na tažné vozidlo.
Brzděný přívěs nákladní (mimo kategorie O1) může být také vyroben v provedení "podvozek určený k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto :
Příklad :
--------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | PŘÍVĚS |
| |
PV-O2- | (podvozek určený k dostavbě) |
--------------------+-------------------------------+
Do technického průkazu pak držitel osvědčení uvede do kolonky 1, řádek "Druh vozidla" jen "PŘÍVĚS" a další údaj v této řádce a v závorce z druhého řádku neuvádí. Na levé straně druhé řádky zapíše však druh vozidla a kategorii vozidla (např. takto : PV-02). Oba řádky první kolonky doplní až finální výrobce, který vozidlo dostavěl.
Nákladní přívěsy mohou být také v provedení "jednonápravový", v tomto případě se zápis doplní o tento název a zkratka o písmeno "J".
Příklad zkratky : PV-02-PN-J
Přívěs nákladní může být podle řešení ložného prostoru proveden obdobně jako nákladní automobily.
V kolonce 1) řádky vyhrazené pro zápis "Druh vozidla" se k názvu "PŘÍVĚS NÁKLADNÍ" připojí níže uvedené provedení
V - valníkový
- svou konstrukcí je určen jen pro dopravu nákladu, který je opatřen valníkovou karosérií,
- ložný prostor může být kryt plachtou, přetaženou přes odnímatelnou nosnou konstrukci
Příklad zápisu : PV-02-PN-V
K - sklápěčkový
- svou konstrukcí je určen pro dopravu nákladu, který je opatřen sklápěcí karosérií,
- má tyto varianty provedení
a) se sklápěním do strany - (dvoustranný),
b) se sklápěním dozadu - (jednostranný),
c) se sklápěním do strany a dozadu - (třístranný),
Příklad zápisu : PV-03-PN-K
S - skříňový
- svou konstrukcí je určen pro dopravu nákladu a je opatřen skříňovou karosérií,
- jde o prostou skříň bez jakéhokoliv účelového zařízení.
Příklad zápisu : PV-O2-PN-S
P - speciální
- svou konstrukcí a vybavením je určen pouze pro dopravu určitých druhů nebo skupin nákladů, pro které jsou nutné zvláštní úpravy.
Toto vozidlo vychází z výše uvedených provedení přívěsů nákladních. Pro účely zápisu v kolonce 1) - "Druh vozidla" a zkratky se však provedení, z kterého vychází neuvádí.
Příklad zápisu : PV-O2-PN-P
Nákladní přívěs speciální může být v provedení
- chladírenský,
- fekální,
- pro dopravu živých zvířat,
- pro přepravu dřeva,
- stěhovací,
- cisternový na vodu,
- cisternový na mléko,
- cisternový na mouku,
- cisternový na cement,
- cisternový na pohonné hmoty,
- kabelový,
- zavazadlový,
- odtahový,
- podvalník,
- oplenový,
- pro přepravu sypkých substrátů apod.
Doplnění názvu se uvádí v druhém řádku kolonky 1) - řádek "Druh vozidla".
2. PS - PŘÍVĚS SPECIÁLNÍ
Přívěs speciální je přípojné vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích, které svou konstrukcí a vybavením je určeno pouze pro vykonávání určitých pracovních úkonů, které nemá vlastní zdroj pohonu a zpravidla nemá hnací nápravy a je určeno k tomu, aby bylo taženo motorovým vozidlem, u něhož jen nepodstatná část jeho celkové hmotnosti je přenášena na tažné vozidlo.
Speciální přívěs není určen pro přepravní činnost.
Brzděný přívěs speciální může být také vyroben v provedení "podvozek určený k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto
Příklad :
--------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | PŘÍVĚS SPECIÁLNÍ |
| |
PV-O2 | (podvozek určený k dostavbě) |
--------------------+-------------------------------+
Do technického průkazu pak držitel osvědčení uvede do kolonky 1, řádek "Druh vozidla" jen "PŘÍVĚS" a další údaj v této řádce a v závorce z druhého řádku neuvádí. Na levé straně druhé řádky zapíše však druh vozidla a kategorii vozidla (např. takto : PV-O2). Oba řádky první kolonky doplní až finální výrobce, který vozidlo dostavěl.
Přívěsy speciální mohou být také v provedení "jednonápravový", v tomto případě se zápis doplní o tento název a zkratka o písmeno "J".
Příklady zkratky : PV-O2-PS-J
V kolonce 1) řádek "Druh vozidla" se k názvu "PŘÍVĚS SPECIÁLNÍ" připojí níže uvedené provedení
- vrtná souprava,
- polní kuchyň,
- požárnický,
- obytný (tzv. maringotka) apod.
Doplnění názvu se uvádí v druhém řádku kolonky 1) - řádek "Druh vozidla".
3. PŘÍVĚSNÝ VOZÍK
Přívěsný vozík je přípojné vozidlo upravené pro připojení za motocykl a určené výlučně pro přepravu zavazadel.
Do kolonky 1) řádek "Druh vozidla" se zapíše "PŘÍVĚSNÝ VOZÍK ZA MOTOCYKL".
4. NN - NÁVĚS NÁKLADNÍ
Návěs nákladní je přípojné vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích, používané jen pro dopravu nákladu, které nemá vlastní zdroj pohonu a zpravidla nemá hnací nápravy, u něhož se podstatná část jeho celkové hmotnosti přenáší na tahač návěsů.
Návěs s pomocným předním kolovým podvozkem se považuje za přívěs.
Návěs nákladní může být také vyroben v provedení "podvozek určený k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto
Příklad :
--------------------+--------------------------------+
Druh vozidla | NÁVĚS NÁKLADNÍ |
| |
| (podvozek určený k dostavbě) |
--------------------+--------------------------------+
Do technického průkazu pak držitel osvědčení uvede do kolonky 1, řádek "Druh vozidla" jen "NÁVĚS" a další údaj v této řádce a v závorce z druhého řádku neuvádí. Na levé straně druhé řádky zapíše však druh vozidla a kategorii vozidla (např. takto : PV-O2). Oba řádky první kolonky doplní až finální výrobce, který vozidlo dostavěl.
Návěsy nákladní mohou být také v provedení "jednonápravový", v tomto případě se zápis doplní o tento název a zkratka o písmeno "J".
Příklad zkratky : PV-O2-NNV-J
Návěs nákladní může být podle řešení ložného prostoru proveden obdobně jako nákladní automobily.
V kolonce 1) řádek "Druh vozidla" se k názvu "NÁVĚS NÁKLADNÍ" připojí níže uvedené provedení :
V - valníkový
- svou konstrukcí je určen jen pro dopravu nákladu, který je opatřen valníkovou karosérií,
- ložný prostor může být kryt plachtou, přetaženou přes odnímatelnou nosnou konstrukci.
Příklad zápisu : PV-O2-NNV
K - sklápěčkový
- svou konstrukcí je určen pro dopravu nákladu, který je opatřen sklápěcí karosérií,
- má tyto varianty provedení :
a) se sklápěním na stranu -(dvoustranný),
b) se sklápěním dozadu -(jednostranný),
c) se sklápěním na stranu a dozadu -(třístranný),
Příklad zápisu : PV-O2-NNK
S - skříňový
- svou konstrukcí je určen pro dopravu nákladu, který je opatřen skříňovou karosérií,
- jde o prostou skříň bez jakéhokoliv účelového zařízení.
Příklad zápisu : PV-O2-NNS
P - speciální
- svou konstrukcí a vybavením je určen pouze pro dopravu určitých druhů nebo skupin nákladů, pro které jsou nutné zvláštní úpravy.
Toto vozidlo vychází z výše uvedených provedení návěsů nákladních. Pro účely zápisu v kolonce 1) - "Druh vozidla" a zkratky se však provedení, z kterého vychází neuvádí.
Příklad zápisu : PV-O2-NNP
Návěs nákladní - speciální může být v provedení
- chladírenský,
- přepravník osob,
- pro dopravu živých zvířat,
- pro přepravu dřeva,
- stěhovací,
- pro přepravu sypkých substrátů,
- cisternový na vodu,
- cisternový na mléko,
- cisternový na mouku,
- cisternový na cement,
- cisternový na pohonné hmoty,
- zavazadlový,
- pro přepravu osobních automobilů,
- pro přepravu sypkých substrátů apod.
Doplnění názvu se uvádí v druhém řádku kolonky 1) - řádek "Druh vozidla".
5. NS - NÁVĚS SPECIÁLNÍ
Návěs speciální je přípojné vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích, které svou konstrukcí a vybavením je určeno pouze pro vykonávání určitých pracovních úkonů, které nemá vlastní zdroj pohonu a zpravidla nemá vlastní hnací nápravy, u něhož se podstatná část jeho celkové hmotnosti přenáší na tahač návěsů. Návěs speciální není určen pro přepravní činnost.
Návěs s pomocným předním kolovým podvozkem se považuje za přívěs.
Návěs speciální může být také vyroben v provedení "podvozek určený k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto
Příklad :
--------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | NÁVĚS SPECIÁLNÍ |
| |
PV-O2- | (podvozek určený k dostavbě) |
--------------------+-------------------------------+
Do technického průkazu pak držitel osvědčení uvede do kolonky 1, řádek "Druh vozidla" jen "NÁVĚS" a další údaj v této řádce a v závorce z druhého řádku neuvádí. Na levé straně druhé řádky zapíše však druh vozidla a kategorii vozidla (např. takto : PV-O2). Oba řádky první kolonky doplní až finální výrobce, který vozidlo dostavěl.
Návěsy speciální mohou být také v provedení "jednonápravový", v tomto případě se zápis doplní o tento název a zkratka o písmeno "J".
Příklad zkratky : PV-O2-NSJ
V kolonce 1) řádek "Druh vozidla" se k názvu "NÁVĚS SPECIÁLNÍ" připojí níže uvedené provedení:
- požárnický,
- návěs s kompresorem vzduchu apod.
Doplnění názvu se uvádí v druhém řádku kolonky 1) - řádek "Druh vozidla".
6. POSTRANNÍ VOZÍK
Postranní vozík je přípojné vozidlo s jedním kolem na jedné straně a na druhé straně upravené pro připevnění na bok motocyklu, určené k provozu na pozemních komunikacích, používané pro dopravu jedné sedící osoby a zavazadel nebo nákladu.
Do kolonky 1) - řádek "Druh vozidla" se zapíše "POSTRANNÍ VOZÍK K MOTOCYKLU".
i) PVT - PŘÍPOJNÁ VOZIDLA TRAKTORŮ
1.) PNT - PŘÍVĚS NÁKLADNÍ TRAKTOROVÝ
Kategorie : OT1 až OT4
Přívěs nákladní traktorový je přípojné vozidlo za traktor, určené k provozu na pozemních komunikacích, používané jen pro dopravu nákladu, které nemá vlastní zdroj pohonu a zpravidla nemá hnací nápravy a je určeno k tomu, aby bylo taženo traktorem u, něhož jen nepodstatná část jeho celkové hmotnosti je přenášena na tažné vozidlo.
Přívěs nákladní traktorový může být také vyroben v provedení "podvozek určený k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto
Příklad :
--------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | PŘÍVĚS NÁKLADNÍ TRAKTOROVÝ |
| |
PVT- | (podvozek určený k dostavbě) |
--------------------+-------------------------------+
Do technického průkazu pak držitel osvědčení uvede do kolonky 1, řádek "Druh vozidla" jen "PŘÍVĚS" a další údaj v této řádce a v závorce z druhého řádku neuvádí. Na levé straně druhé řádky zapíše však druh vozidla a kategorii vozidla (např. takto : (PVT-). Oba řádky první kolonky doplní až finální výrobce, který vozidlo dostavěl.
Nákladní přívěsy traktorové mohou být také v provedení "jednonápravový", v tomto případě se zápis doplní o tento název a zkratka o písmeno "J".
Příklad zkratky : PVT-OT3-PNT-J
Přívěs nákladní traktorový může být podle řešení ložného prostoru proveden obdobně jako nákladní automobily.
V kolonce 1) řádky vyhrazené pro zápis "Druh vozidla" se k názvu "PŘÍVĚS NÁKLADNÍ TRAKTOROVÝ" připojí níže uvedené provedení:
V - valníkový
- svou konstrukcí je určen jen pro dopravu nákladu,
který je opatřen valníkovou karosérií,
- ložný prostor může být kryt plachtou, přetaženou přes odnímatelnou nosnou konstrukci
Příklad zápisu : PVT-OT3-PNT-V
K - sklápěčkový
- svou konstrukcí je určen pro dopravu nákladu, který je opatřen sklápěcí karosérií,
- má tyto varianty provedení
a) se sklápěním do strany -(dvoustranný),
b) se sklápěním dozadu - (jednostranný), c) se sklápěním do strany a dozadu - (třístranný),
Příklad zápisu : PVT-OT3-PNT-K
S - skříňový
- svou konstrukcí je určen pro dopravu nákladu a je
opatřen skříňovou karosérií,
- jde o prostou skříň bez jakéhokoliv účelového zařízení.
Příklad zápisu : PVT-OT3-PNT-S
P - speciální
- svou konstrukcí a vybavením je určen pouze pro dopravu určitých druhů nebo skupin nákladů, pro které jsou nutné zvláštní úpravy.
Toto vozidlo vychází z výše uvedených provedení přívěsů nákladních traktorových. Pro účely zápisu v kolonce 1) - "Druh vozidla" a zkratky se však provedení, z kterého vychází neuvádí.
Příklad zápisu : PVT-OT3-PNT-P
Nákladní přívěs traktorový speciální může být v provedení :
- fekální,
- pro dopravu živých zvířat,
- pro přepravu dřeva,
- cisternový na vodu,
- cisternový na mléko,
- cisternový na pohonné hmoty,
- kabelový,
- podvalník,
- oplenový apod.
Doplnění názvu se uvádí v druhém řádku kolonky 1) - řádek "Druh vozidla".
2. PST - PŘÍVĚS SPECIÁLNÍ TRAKTOROVÝ
Kategorie : OT1 až OT4
Přívěs speciální traktorový je přípojné vozidlo za traktor určené k provozu na pozemních komunikacích, které svou konstrukcí a vybavením je určeno pouze pro vykonávání určitých pracovních úkonů, které nemá vlastní zdroj pohonu a zpravidla nemá hnací nápravy a u něhož jen nepodstatná část jeho celkové hmotnosti je přenášena na tažné vozidlo. Přívěs speciální traktorový není určen pro přepravu nákladu.
Přívěs speciální traktorový může být také vyroben v provedení "podvozek určený k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto
Příklad :
--------------------+--------------------------------+
Druh vozidla | PŘÍVĚS SPECIÁLNÍ TRAKTOROVÝ |
| |
PVT- | (podvozek určený k dostavbě) |
--------------------+--------------------------------+
Do technického průkazu pak držitel osvědčení uvede do kolonky 1, řádek "Druh vozidla" jen "PŘÍVĚS" a další údaj v této řádce a v závorce z druhého řádku neuvádí. Na levé straně druhé řádky zapíše však druh vozidla (např. takto : PVT-). Oba řádky první kolonky doplní až finální výrobce, který vozidlo dostavěl.
Přívěsy speciální traktorové mohou být také provedení "jednonápravový", v tomto případě se zápis doplní o tento název a zkratka o písmeno "J".
Příklad zkratky : PVT-OT3-PST-J
V kolonce 1) řádek "Druh vozidla" se k názvu "PŘÍVĚS SPECIÁLNÍ TRAKTOROVÝ" připojí níže uvedené provedení
- vrtná souprava,
- polní kuchyň,
- požárnický,
- obytný (tzv. maringotka) apod.
Doplnění názvu se uvádí v druhém řádku kolonky 1) - řádek "Druh vozidla".
3. NNT - NÁVĚS NÁKLADNÍ TRAKTOROVÝ
Kategorie : OTl až OT4
Návěs nákladní traktorový je přípojné vozidlo za traktor určené k provozu na pozemních komunikacích, používané jen pro dopravu nákladu, které nemá vlastní zdroj pohonu a zpravidla nemá hnací nápravy, u něhož se podstatná část jeho celkové hmotnosti přenáší na závěs traktoru.
Návěs traktorový s pomocným předním kolovým podvozkem se považuje za přívěs traktorový.
Návěs nákladní traktorový může být také vyroben v provedení "podvozek určený k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto
Příklad :
--------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | NÁVĚS NÁKLADNÍ TRAKTOROVÝ |
| |
PVT-NNT- | (podvozek určený k dostavbě) |
--------------------+-------------------------------+
Do technického průkazu pak držitel osvědčení uvede do kolonky 1, řádek "Druh vozidla" jen "NÁVĚS" a další údaj v této řádce a v závorce z druhého řádku neuvádí. Na levé straně druhé řádky zapíše však druh vozidla a kategorii vozidla (např. takto : PVT-NNT-). Oba řádky první kolonky doplní až finální výrobce, který vozidlo dostavěl.
Návěsy nákladní traktorové mohou být také v provedení "jednonápravový", v tomto případě se zápis doplní o tento název a zkratka o písmeno "J".
Příklad zkratky : PVT-OT-3-NNT-J
Návěs nákladní traktorový může být podle řešení ložného prostoru proveden obdobně jako nákladní automobily.
V kolonce 1) řádek "Druh vozidla" se k názvu "NÁVĚS NÁKLADNÍ TRAKTOROVÝ" připojí níže uvedené provedení
V - valníkový
- svou konstrukcí je určen jen pro dopravu nákladu, který je opatřen valníkovou karosérií,
- ložný prostor může být kryt plachtou, přetaženou přes odnímatelnou nosnou konstrukci.
Příklad zápisu :PVT-OT3-NNT-V
K - sklápěčkový
- svou konstrukcí je určen pro dopravu nákladu, který je opatřen sklápěcí karosérií,
- má tyto varianty provedení
a) se sklápěním na stranu - (dvoustranný)
b) se sklápěním dozadu - (jednostranný), c) se sklápěním na stranu a dozadu- (třístranný),
Příklad zápisu : PVT-OT3-NNT-K
S - skříňový
- svou konstrukcí je určen pro dopravu nákladu,
který je opatřen skříňovou karosérií,
- jde o prostou skříň bez jakéhokoliv účelového zařízení.
Příklad zápisu : PVT-OT3-NNT-S
P - speciální
- svou konstrukcí a vybavením je určen pouze pro dopravu určitých druhů nebo skupin nákladů, pro které jsou nutné zvláštní úpravy.
Toto vozidlo vychází z výše uvedených provedení návěsů nákladních traktorových. Pro účely zápisu v kolonce 1) - "Druh vozidla" a zkratky se však provedení, z kterého vychází neuvádí.
Příklad zápisu : PVT-OT3-NNT-P
Návěs nákladní traktorový - speciální může být v provedení
- pro dopravu živých zvířat,
- pro přepravu dřeva,
- pro přepravu sypkých substrátů,
- cisternový na vodu,
- cisternový na mléko,
- cisternový na pohonné hmoty,
- zavazadlový,
Doplnění názvu se uvádí v druhém řádku kolonky 1) - řádek "Druh vozidla".
4. NST - NÁVĚS SPECIÁLNÍ TRAKTOROVÝ
Kategorie : OT1 až OT4
Návěs speciální traktorový je přípojné vozidlo za traktor určené k provozu na pozemních komunikacích, které svou konstrukcí a vybavením je určeno pouze pro vykonávání určitých pracovních úkonů, které nemá vlastní zdroj pohonu a zpravidla nemá vlastní hnací nápravy, u něhož se podstatná část jeho celkové hmotnosti přenáší na tahač. Návěs speciální traktorový není určen pro přepravní činnost.
Návěs traktorový s pomocným předním kolovým podvozkem se považuje za přívěs.
Návěs speciální traktorový může být také vyroben v provedení "podvozek určený k dostavbě".
V tomto případě se provede zápis do ZTP takto
Příklad :
--------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | NÁVĚS SPECIÁLNÍ TRAKTOROVÝ |
| |
PVT- | (podvozek určený k dostavbě) |
--------------------+-------------------------------+
Do technického průkazu pak držitel osvědčení uvede do kolonky 1, řádek "Druh vozidla" jen "NÁVĚS" a další údaj v této řádce a v závorce z druhého řádku neuvádí. Na levé straně druhé řádky zapíše však druh vozidla a kategorii vozidla (např. takto : PVT-). Oba řádky první kolonky doplní až finální výrobce, který vozidlo dostavěl.
Návěs speciální traktorový mohou být také v provedení "jednonápravový", v tomto případě se zápis doplní o tento název a zkratka o písmeno "J".
Příklad zkratky : PVT-OT3-NST-J
V kolonce 1) řádek "Druh vozidla" se k názvu "NÁVĚS SPECIÁLNÍ TRAKTOROVÝ" připojí níže uvedené provedení
- požárnický,
- návěs s kompresorem vzduchu apod.
Doplnění názvu se uvádí v druhém řádku kolonky 1) - řádek "Druh vozidla".
j) S - PRACOVNÍ STROJE
1. PRACOVNÍ STROJ SAMOJÍZDNÝ
Kategorie : Ss
Pracovní stroj samojízdný je jiné vozidlo určené též k provozu na pozemních komunikacích, které je svou konstrukcí a vybavením určeno pouze pro vykonávání určitých pracovních činností, a které má vlastní zdroj pohonu. Není určen pro přepravu nákladu.
Příklad zápisu : S-Ss
Provedení pracovních strojů samojízdných je
- rýpadlo,
- lopatkový nakladač,
- silniční válec,
- půdní fréza,
- jeřáb,
- odklízecí stroj,
- sklízecí mlátička (kombajn),
- sklízecí řezačka,
- buldozer,
- grejdr,
- vysokozdvižný vozík,
- hydraulický nakladač apod.
Do kolonky 1) - první řádek "Druh vozidla" se zapíše "PRACOVNÍ STROJ SAMOJÍZDNÝ",
- druhý řádek pak provedení.
Příklad zápisu :
-------------+-------------------------------+
Druh vozidla | PRACOVNÍ STROJ SAMOJÍZDNÝ |
| |
S-Ss | vysokozdvižný vozík |
-------------+-------------------------------+
2. PRACOVNÍ STROJ PŘÍPOJNÝ
Kategorie : SP
Pracovní stroj přípojný je jiné vozidlo určené též k provozu na pozemních komunikacích, které je svou konstrukcí a vybavením určeno pouze pro vykonávání určitých pracovních činností, nemá vlastní zdroj pohonu a připojuje se k motorovému vozidlu, které je pro tento účel přizpůsobeno. Není určen pro přepravu nákladu.
Příklad zápisu : S-SP
Pokud je pracovní stroj přípojný schvalován k připojení za traktor, zařazuje se do těchto kategorií podle hmotností (1 až 3) a ke zkratce kategorie se přidává index "T".
Příklad zápisu
S-PPT1 (pracovní stroj připojný
traktorový, jehož celková
hmotnost nepřevyšuje 1,5 t)
Provedení pracovních strojů přípojných je
- kompresor,
- secí stroj,
- rozmetadlo hnojiv,
- postřikovač apod.
Do kolonky 1) - první řádek "Druh vozidla" se zapíše "PRACOVNÍ STROJ PŘÍPOJNÝ",
- druhý řádek pak provedení.
Příklad zápisu :
-------------+-------------------------------+
Druh vozidla | PRACOVNÍ STROJ PŘÍPOJNÝ |
| |
S-SP | minirýpadlo |
-------------+-------------------------------+
U pracovních strojů přípojných traktorových se zápis provede takto
Příklad zápisu :
---------------+----------------------------------+
Druh vozidla |PRACOVNÍ STROJ PŘÍPOJNÝ TRAKTOROV |
| |
S-SPT1 |secí stroj |
---------------+----------------------------------+
3. PRACOVNÍ STROJ NESENÝ
Kategorie : SN
Pracovní stroj nesený je jiné vozidlo (závěsné pracovní zařízení bez vlastního zdroje pohonu), které při transportní poloze není v přímém styku s pozemní komunikací a není určeno k přepravní činnosti. Je určeno pro provádění specifických prací nebo činností a lze je namontovat jen na vozidla k tomu určená a uzpůsobená.
Příklad zápisu : S-SN
Zápis do ZTP a technického osvědčení je následující
V kolonce 1, řádek "Druh vozidla" se uvede v prvním řádku "PRACOVNÍ STROJ NESENÝ", v druhém řádku na levé straně zkratka vozidla a na pravé straně tohoto řádku pak bližší určení vozidla.
Příklad zápisu :
-------------------+-------------------------------+
Druh vozidla | PRACOVNÍ STROJ NESENÝ |
| |
S-SN | sekačka trávních porostů |
-------------------+-------------------------------+
k) OV - OSTATNÍ VOZIDLA
Kategorie : R
Ostatní vozidla jsou vozidla, která nelze zařadit do druhů vozidel uvedených pod písmeny a) až i) tohoto odstavce.
Patří mezi ně například :
- jízdní kolo,
- jízdní kolo s pomocným motorkem,
- potahové vozidlo,
- sportovní koloběžka apod.