§ 70
Zasklení vozidel a clona proti slunci
(1) Výplně oken (i střešních) a mezistěn motorových a jejich přípojných vozidel musí být zhotoveny z bezpečnostního skla (Bezpečnostní skla jsou z vrstveného nebo tvrzeného skla nebo z plastického materiálu. Vrstvené sklo je zasklívací materiál ze dvou nebo více vrstev skla spojených jednou nebo více mezivrstvami z plastické hmoty (např. polyvinylbutyralu). Tvrzené sklo je homogenní zasklívací materiál zpracovaný tak, že je vysoce odolný vůči nárazu deformovatelného předmětu a po nárazu se rozpadne v nesčetné malé úlomky. Plastickým materiálem k zasklení je míněno např. akrylické sklo nebo jiné rovnocenné materiály); od 1.1.1985 musí splňovat podmínky stanovené zvláštním předpisem 61) a musí být podle něj homologovány. Vozidla kategorie M1 vyrobená nebo dovezená po 1.1.1987 musí být vybavena zařízením pro elektrické vyhřívání zadních oken.
(2) Bezpečnostní skla z plastických materiálů smějí být použita jen pro zasklení
- vnitřních mezistěn a přepážek,
- otvíracích střešních oken vozidel určených pro přepravu osob mimo kategorie M1,
- oken skládacích dveří (např. u autobusů),
- oken přípojných vozidel kategorií O1 a O2,
- ochranných čelních krytů dvoukolových vozidel a jejich modifikací bez kabiny řidiče,
- oken obytných (spacích) nástaveb, pokud v nich není povolena přeprava osob,
- vnějších "protiprůvanových" krytů bočních skel vozidla.
(3) Nekryté hrany zasklení (např. vyklápěcích větracích okének, spouštěcích dveřních oken, mezistěn) musí být dostatečně zaobleny. U vozidel určených výlučně pro dopravu dětí musí být tyto hrany vhodně olemovány.
(4) U autobusů a osobních autobusových přívěsů a návěsů nesmějí být nouzové dveřní a okenní východy zaskleny vrstveným sklem.
(5) Dodatečně použité fólie na skla vozidel musí splňovat tyto podmínky
a) ztemňovací pásy na čelní sklo smějí být použity pouze mimo vztažné plochy čelního skla
- s plynulým přechodem ze 75 % na nejméně 40 % propustnosti světla včetně skla,
- bez plynulého přechodu minimálně 50 % propustnosti světla včetně skla,
b) fólie na ostatní skla vozidel musí zajistit nejméně 70 % propustnost světla včetně skla. Na sklech vozidla mohou být provedeny pouze takové zásahy, které jsou schváleny.
(6) Karosérie nebo kabina řidiče motorového vozidla a jiných motorových vozidel musí mít u čelního skla dvě clony (rolety) proti slunci, z nichž jedna musí být před řidičem. Připouští se použití jedné sloučené clony proti slunci, pokud v plném rozsahu funkčně nahradí dvě samostatné clony. Kabina řidiče traktorů a každá jednomístná kabina řidiče musí mít alespoň jednu clonu proti slunci.
(7) Clona proti slunci 32) musí být provedena buď z materiálu, který pohlcuje nárazovou energii, nebo musí být tímto materiálem úplně pokryta; jsou-li clona a její držák provedeny z tuhého materiálu, nesmějí mít nebezpečné ostré hrany a jejich zaoblení nesmí mít poloměr menší než 3,5 mm.
(8) Náhradní zasklívací materiály, které jsou vlepovány do karosérií a tvoří tak nedílnou část pevnostní charakteristiky karosérie musí i svými mechanickými vlastnostmi odpovídat materiálu původnímu, tzn. i tloušťkou a pevností.
(9) Ustanovení odstavců 2, 6, odstavce 7 první věty a odstavce 8 tohoto paragrafu neplatí pro vozidla, jejichž technická způsobilost byla schválena před 1.7.1972.
------------------------------------------------------------------
32) Vyhláška č. 176/1960 Sb. (EHK č. 21).
61) Vyhláška č. 176/1960 Sb. (EHK č. 43).