CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 102/1995 Sb. Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích § 30 - Účinek brzd

§ 30 - Účinek brzd

102/1995 Sb. Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích

§ 30

Účinek brzd

(1) Vozidla kategorií M a N musí mít brzdné účinky nejméně takové, jak jsou uvedeny dále v tomto odstavci. Jsou zde stanoveny rovněž typy zkoušek, kterými se tyto účinky zjišťují.

a) Typy zkoušek:

- zkouška typu "0"

tato zkouška je základní zkouškou, kterou se zjišťují dále předepsané brzdné účinky, pokud u nich není stanoveno jinak. Na začátku této zkoušky musí být brzdy studené (brzda se pokládá za studenou, pokud teplota měřena na kotouči nebo na vnějšku bubnu je nižší než 100 °C). Při zkoušce typu "0" s odpojeným motorem musí být spojení motoru s koly přerušeno. Při zkoušce typu "0" se zapojeným motorem zůstává toto spojení nepřerušeno;

- zkouška typu "I"

tato zkouška je zkouškou slábnutí brzdného účinku. Vykoná se za podmínek stanovených zvláštním předpisem; 10)

- zkouška typu "II"

tato zkouška je zkouškou chování vozidla na dlouhých klesáních. Vykoná se za podmínek stanovených zvláštním předpisem; 10)

- zkouška typu "II A"

tato zkouška je zkouškou brzdných vlastností při sjíždění dlouhého svahu bez užití brzdění provozního, nouzového a parkovacího. Vykoná se za podmínek stanovených zvláštním předpisem. 10) Vyžaduje se jen pro stanovené druhy vozidel.

b) Provozní brzdění:

soustava pro provozní brzdění se zkouší za podmínek uvedených v následující tabulce (u zkoušek typu "0" s naloženým i nenaloženým vozidlem)

+-------------------+-------------+-----+--------+-----+-----+--------+

|Kategorie | M1 | M2 | M3 | N1 | N2 | N3 |

|vozidla | | | | | | |

+-------------------+-------------+-----+--------+-----+-----+--------+

|Typ zkoušky | 0, I |0, I |0, I, II|0, I |0, I |0, I, II|

+-------------------+-------------+-----+--------+-----+-----+--------+

| |vj | 80 | 60 | 60 | 80 | 60 | 60 |

| +-------+-------------+-----+--------+-----+-----+--------+

|Zkouška | | v2 | v2 |

|typu 0 |s ≤ |0,1v + ----- | O,15v + ----- |

|s odpojeným| | 150 | 130 |

|motorem +-------+-------------+-----+--------+-----+-----+--------+

| |sj | 50,7 | 36,7| 36,7 | 61,2| 36,7| 36,7 |

| +-------+-------------+-----+--------+-----+-----+--------+

| |dm ≥ | 5,8 | 5,0 |

+-----------+-------+-------------+-----+--------+-----+-----+--------+

|Zkouška |v= | | | | | | |

|typu 0 se |0,8vmax| 160 |100 | 90 |120 |100 | 90 |

|zapojeným |ale ≤ | | | | | | |

|motorem +-------+-------------+-----+--------+-----+-----+--------+

| | | v2 | v2 |

| |s ≤ |0,1v + ----- | O,15v + ----- |

| | | 130 | 103,5 |

| +-------+-------------+-----+-------+------+-----+--------+

| |sj | 212,9 |111,6| 91,8 | 157,1|111,6| 91,8 |

| +-------+-------------+-----+-------+------+-----+--------+

| |dm ≥ | 5,0 | 4,0 |

+-----------+-------+-------------+-----------------------------------+

| F ≤ | 50 | 70 |

+-------------------+-------------+-----------------------------------+

V těchto tabulkách znamená: v = skutečná počáteční rychlost změřená při zkoušce, která musí být velmi blízká jmenovité počáteční rychlosti [km.h-1],

vj = jmenovitá počáteční rychlost při zkoušce [km.h-1],

s = brzdná dráha [m]

(při zkoušce se změří přesně skutečná počáteční rychlost a jejím dosazením do uvedených vzorců se vypočítá mezní hodnota brzdné dráhy pro každý konkrétní případ),

sj = jmenovitá brzdná dráha [m]

(platí jen pro hodnoty jmenovité počáteční rychlosti; u zkoušek se zapojeným motorem je hodnotou brzdné dráhy jen pro uvedené nejvyšší přípustné počáteční rychlosti a pro daný případ se vždy musí vypočítat z příslušného vzorce),

dm = střední hodnota plného brzdného zpomalení [m.s-2],

F = síla působící na ovládací ústrojí [daN],

vmax = maximální (nejvyšší) konstrukční rychlost vozidla [km.h-1].

(Nejvyšší konstrukční rychlost vozidla je nejvyšší rychlost určená výrobcem vozidla. Zkouškou zjišťovaná skutečná nejvyšší rychlost vozidla se nesmí za předepsaných podmínek lišit od nejvyšší konstrukční rychlosti o více než + 10 % u vozidel s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřevyšující 30 km.h-1 a o + 5 % u vozidel s nejvyšší konstrukční rychlostí převyšující 30 km.h-1. Nejvyšší povolená rychlost je rychlost, která byla stanovena při schválení technické způsobilosti vozidla. Tato rychlost nesmí být v provozu vozidla překročena).

Případné další podrobnosti zkoušek a podmínky pro zkoušky typů "I", "II" a "II A" stanoví zvláštní předpis. 10) Zbývající brzdný účinek soustavy pro provozní brzdění (§ 26 odst. 3), v případě poruchy v části jejího převodu, musí dávat brzdnou dráhu nepřesahující následující hodnoty a dále střední plné brzdné zpomalení nejméně jako následující hodnoty, při působení síly na ovládací orgán nepřesahující 700 N, při zkoušce typu "0" s odpojeným motorem a z následujících počátečních rychlostí pro příslušnou kategorii vozidla.

+---------+--+------------------+---+--------------------+---+

|Kategorie|vj| Naložené vozidlo |dm | Nenaložené vozidlo |dm |

| | | s ≤ | | s ≤ | |

+---------+--+------------------+---+--------------------+---+

| | | 100 v2 | | 100 v2 | |

| M1 |80| 0,1v + --- . --- |1,7| 0,1v + --- . --- |1,5|

| | | 30 150 | | 25 150 | |

| | | | | | |

| | | sj = 150,2 | | sj = 178,7 | |

+---------+--+------------------+---+--------------------+---+

| | | | | 100 v2 | |

| | | | |0,15v + --- . --- | |

| M2 | | |1,5| 25 130 | |

| | | 100 v2 | | |1,3|

| | |0,15v + --- . --- | | sj = 119,8 | |

| | | 30 130 +---+--------------------+---+

+---------+60| | | 100 v2 | |

| | | sj = 101,3 | |0,15v + --- . --- |1,5|

| M3 | | |1,5| 30 130 | |

| | | | | | |

| | | | | sj = 101,3 | |

+---------+--+------------------+---+--------------------+---+

| |70| sj = 152,5 | | sj = 180,9 | |

| N1 | | |1,3| |1,1|

| | | | | 100 v2 | |

+---------+--+ +---+0,15v + --- . --- | |

| |50| sj = 80,0 | | 25 115 | |

| N2 | | |1,3| |1,1|

| | | | | sj = 94,5 | |

+---------+--+ +---+--------------------+---+

| | | 100 v2 | | 100 v2 | |

| |40|0,15v + --- . --- |1,3|0,15v + --- . --- |1,3|

| N3 | | 30 115 | | 30 115 | |

| | | | | | |

| | | sj = 52,4 | | sj = 52,4 | |

+---------+--+------------------+---+--------------------+---+

Význam označení a jednotky jsou stejné jako v předcházející tabulce.

c) Nouzové brzdění:

nouzové brzdění, i když orgán, který je ovládá, slouží také k jiným funkcím brzdění, musí dávat brzdnou dráhu nepřesahující dále uvedené hodnoty a střední plné brzdné zpomalení mající nejméně dále uvedené hodnoty, při zkoušce typu "0" s odpojeným motorem, s vozidlem naloženým i nenaloženým, při síle působící na ovládací orgán nepřesahující při ručním ovládání 400 N u vozidel kategorie M1 a 600 N u vozidel ostatních kategorií, a dále nepřesahující při nožním ovládání 500 N u vozidel kategorie M1 a 700 N u vozidel ostatních kategorií. Při zkoušce se musí simulovat skutečné podmínky poruchy v soustavě provozního brzdění.

+---------+----+-----------------+-----+------+

|Kategorie| vj | s ≤ | dm | sj |

+---------+----+-----------------+-----+------+

| | | v2 | | |

| M1 | 80 | 0,1 v + 2 --- | 2,9 | 93,3 |

| | | 150 | | |

+---------+----+-----------------+-----+------+

| | | v2 | | |

| M2, M3 | 60 | 0,15 v + 2 --- | 2,5 | 64,4 |

| | | 130 | | |

+---------+----+-----------------+-----+------+

| N1 | 70 | | | 95,7 |

+---------+----+ v2 | +------+

| N2 | 50 | 0,15 v + 2 --- | 2,2 | 51,0 |

+---------+----+ 115 | +------+

| N3 | 40 | | | 33,8 |

+---------+----+-----------------+-----+------+

Význam označení a jednotky jsou stejné jako v písmenu b) tohoto odstavce.

d) Parkovací brzdění:

- soustava pro parkovací brzdění, i když je kombinována s některou z ostatních brzdových soustav, musí udržet stojící naložené vozidlo na stoupajícím nebo klesajícím svahu 18 %,

- u vozidel určených ke spojení s přípojným vozidlem, soustava parkovacího brzdění tažného vozidla musí udržet stojící jízdní soupravu na svahu 12 %,

- jestliže je ovládání ruční, síla působící na ovládací orgán nesmí přesáhnout 400 N u vozidel kategorie M1 a u všech ostatních kategorií vozidel 600 N,

- jestliže je ovládání nožní, síla působící na ovládací orgán nesmí přesáhnout 500 N u vozidel kategorie M1 a u všech ostatních kategorií vozidel 700 N,

- v případech, kdy musí být možno ovládat soustavu pro parkovací brzdění i za jízdy vozidla (viz § 26 odst. 1), musí se vykonat zkouška brzdného účinku typu "0" s odpojeným motorem, z počáteční rychlosti stanovené v odstavci 1 písm. b) tohoto paragrafu pro kategorii, do které vozidlo patří. Při brzdění nesmí střední plné brzdné zpomalení a brzdné zpomalení těsně před zastavením vozidla být nižší než 1,5 m.s-2. Zkouška se vykoná s naloženým vozidlem a požadavek se pokládá za splněný, pokud se brzdného účinku dosáhne jednou. Síla, kterou se působí na ovládací orgán, nesmí překročit předepsané hodnoty. Pro vozidla kategorií M1 a N1, která mají parkovací brzdu s brzdovými obloženími jinými, než slouží pro provozní brzdění, je možno vykonat zkoušku na žádost výrobce, z počáteční rychlosti 60 km.h-1. V tomto případě střední plné brzdné zpomalení nesmí být nižší než 2,0 m.s-2; zpomalení bezprostředně před zastavením vozidla nesmí být nižší než 1,5 m.s-2.

e) Brzdné účinky vozidel s protiblokovacím zařízením v činnosti. Vozidla s protiblokovacím zařízením v činnosti musí splnit podmínky pro brzdné účinky stanovené zvláštním předpisem. 13)

(2) Vozidla kategorie O musí mít nejméně brzdné účinky uvedené dále v tomto odstavci. Jsou zde stanoveny rovněž typy zkoušek, kterými se tyto účinky zjišťují.

a) Typy zkoušek:

- zkouška typu "0"

zkouška typu "0", definovaná v odstavci 1 písm. a) tohoto paragrafu, je základní zkouškou také pro vozidla kategorie O. U vozidel se vzduchovými brzdami nebo s elektrickým brzděním, které splňuje podmínky zvláštního předpisu, 14) brzdný účinek přípojného vozidla se může vypočítat buď z poměrné brzdné síly jízdní soupravy a síly měřené ve spoji vozidel, nebo, v určitých případech, z poměrné brzdné síly jízdní soupravy brzděné pouze přípojným vozidlem. Při zkoušce brzdění musí být motor tažného vozidla odpojen. Podmínky zkoušek a jejich vyhodnocení určuje zvláštní předpis; 10)

- zkoušky typů "I" a "II"

platí definice odstavce 1 písm. a) tohoto paragrafu.

b) Provozní brzdění (pro vozidla kategorie O1 následující ustanovení platí, pokud tato vozidla mají zařízení pro provozní brzdění),

- je-li soustava pro provozní brzdění průběžná nebo poloprůběžná, součet brzdných sil na obvodu brzděných kol se musí rovnat nejméně X % síly odpovídající maximální hmotnosti nesené koly při stojícím vozidle. Přitom X má následující hodnoty

přívěs naložený a nenaložený - 50

návěs naložený a nenaložený - 45

přívěs s nápravou uprostřed naložený a nenaložený - 50;

- má-li přípojné vozidlo vzduchové brzdy, tlak v ovládací větvi spojovacího potrubí nesmí při zkoušce brzdění přesáhnout 0,65 MPa a tlak v plnicí větvi spojovacího potrubí nesmí přesáhnout 0,7 MPa. Zkušební rychlost je 60 km.h-1. S naloženým přípojným vozidlem se musí vykonat doplňková zkouška při rychlosti 40 km.h-1 pro porovnání s výsledkem zkoušky typu "I";

- je-li brzdové zařízení nájezdového typu, musí splňovat požadavky zvláštního předpisu;15)

- je-li brzdové zařízení s elektrickým převodem, musí splňovat požadavky zvláštního předpisu;14)

- brzdné účinky vozidel, která jsou vybavena protiblokovacím zařízením, musí splňovat, pokud je toto zařízení v činnosti, požadavky zvláštního předpisu;13)

- mimo výše uvedené požadavky vozidla musí splnit podmínky zkoušky typu "I" a vozidla kategorie O4 navíc zkoušky typu "II". Podmínky těchto zkoušek stanoví zvláštní předpis. 10)

c) Parkovací brzdění:

parkovací brzda, kterou je vybaven přívěs nebo návěs, musí udržet stojící, naložený a od tažného vozidla odpojený přívěs nebo návěs na stoupajícím nebo klesajícím svahu 18 %. Síla působící na ovládací orgán nesmí přesahovat 600 N.

d) Automatické brzdění vozidel se vzduchovým brzdovým zařízením:

brzdný účinek při automatickém brzdění v případě úplné ztráty tlaku v plnicí větvi spojovacího potrubí, při zkoušce naloženého vozidla z rychlosti 40 km.h-1 nesmí být menší než 13,5 % síly odpovídající maximální hmotnosti nesené koly při stojícím vozidle. Blokování kol při účincích větších než 13,5 % je přípustné.

e) Brzdné účinky vozidel s protiblokovacím zařízením v činnosti:

vozidla s protiblokovacím zařízením v činnosti musí mít brzdné účinky stanovené zvláštním předpisem. 13)

(3) Vozidla kategorie L musí mít nejméně brzdné účinky uvedené dále v tomto odstavci. Dále jsou stanoveny rovněž typy zkoušek, kterými se tyto účinky zjišťují.

a) Typy zkoušek:

- zkouška typu "0" s odpojeným motorem

tato zkouška je základní zkouškou, kterou se zjišťují dále předepsané brzdné účinky, pokud u nich není stanoveno jinak. Na začátku této zkoušky musí být brzdy studené (brzda se pokládá za studenou, pokud teplota měřena na kotouči nebo na vnějšku bubnu je nižší než 100 °C). U vozidel s ručně řazenou převodovkou nebo s automatickou převodovkou, u níž lze ručně zařadit neutrál, se zkoušky vykonají s převodovkou v neutrálu nebo s motorem odpojeným vypnutím spojky nebo s oběma rozpojeními zároveň. U vozidel s jiným druhem automatické převodovky se zkoušky vykonají v normálních provozních podmínkách;

- zkouška typu "0" se zapojeným motorem

tato zkouška se vykoná jen s vozidly kategorií L3, L4 a L5. Zkoušky se musí vykonat s nenaloženým vozidlem a z různých rychlostí, z nichž nejnižší je rovna 30 % maximální konstrukční rychlosti vozidla a nejvyšší se rovná 80 % maximální konstrukční rychlosti vozidla nebo 160 km.h-1, podle toho, která hodnota je nižší. Měří se hodnoty maximálních brzdných účinků, které zároveň se záznamem o chování vozidla se uvedou ve zkušebním protokolu. V případě, kdy dvě soustavy pro provozní brzdění mohou být ovládány každá zvlášť, obě tyto brzdové soustavy se zkouší jako celek zároveň;

- zkouška typu "0" s odpojeným motorem a s mokrými brzdami

tato zkouška se musí vykonat s vozidly kategorií L1, L2, L3 a L4, s výjimkou vozidel s bubnovými brzdami obvyklé konstrukce nebo se zcela uzavřenými kotoučovými brzdami. Průběh zkoušky je totožný s průběhem zkoušky typu "0" s odpojeným motorem, avšak navíc platí zvláštní ustanovení pro namáčení brzd stanovená zvláštním předpisem; 10)

- zkouška typu "I"

tato zkouška je zkouškou slábnutí brzdného účinku a musí se vykonat s provozními brzdami vozidel kategorií L3, L4 a L5 za podmínek stanovených zvláštním předpisem. 10)

b) Ustanovení platící pro zkoušky vozidel s brzdovými soustavami působícími pouze na přední nebo na zadní kolo nebo kola

- počáteční rychlost při zkoušce:

v = 40 km.h-1 pro kategorie L1 a L2,

v = 60 km.h-1 pro kategorie L3, L4 a L5

(Vozidla kategorií L1 a L2 mající maximální konstrukční rychlost (vmax) nižší než 45 km.h-1 a kategorií L3, L4 a L5 mající maximální konstrukční rychlost (vmax) nižší než 67 km.h-1 se zkoušejí z rychlosti 0,9 vmax);

- brzdný účinek s naloženým vozidlem: