§ 22
Rozměry vozidel a jízdních souprav
(1) Největší přípustné rozměry bez plusové tolerance vozidel a jízdních souprav (dále jen "souprava") včetně nákladu jsou
a) celková šířka ......................................... 2,55 m,
- vozidla s tepelně izolovanou nástavbou,
jejichž tloušťka stěn je větší než 45 mm ............ 2,60 m,
- přívěsného vozíku za dvoukolové motorové
vozidlo ............................................. 1,00 m,
- samojízdných a přípojných pracovních strojů
a nesených pracovních strojů v soupravě s
nosičem ............................................. 3,00 m,
- tramvají ............................................ 2,65 m,
b) celková výška (včetně sběračů tramvají a trolejbusů
v nejnižší pracovní poloze) ........................... 4,00 m,
- přípojného vozidla kategorie O1 nebo O2 vybaveného
spojovacím zařízením s koulí ISO 50 ne větší než
1,8násobek rozchodu jeho kol, nejvýše však .......... 3,00 m,
c) celková délka
- jednotlivého vozidla s výjimkou návěsu ............. 12,00 m,
- autobusu za podmínky plnění ustanovení odstavce 4 .. 15,00 m,
- kloubového dvoučlánkového autobusu a trolejbusu .... 18,00 m,
- kloubového tříčlánkového autobusu a trolejbusu ..... 22,00 m,
- soupravy tahače s návěsem .......................... 15,50 m,
- soupravy tahače s návěsem za podmínek, že
vodorovná vzdálenost jakéhokoliv bodu přídě návěsu
od osy návěsového čepu nepřekročí hodnotu 2,04 m a
současně maximální vzdálenost osy návěsového čepu
od zadního obrysu návěsu nepřekročí hodnotu
12,00 m ............................................ 16,50 m,
- soupravy motorového vozidla s jedním přívěsem ...... 18,00 m,
- soupravy motorového vozidla s jedním přívěsem za
podmínek, že maximální vzdálenost měřená rovnoběžně
s podélnou osou přívěsové soupravy mezi nejpřednějším
vnějším obrysem ložné plochy za kabinou motorového
vozidla a nejzadnějším vnějším obrysem přívěsu
nepřekročí hodnotu 16,00 m a současně součet délek
vnějšího obrysu ložných ploch motorového vozidla
a přívěsu nepřekročí hodnotu 15,65 m ................18,75 m,
- soupravy motorového vozidla se dvěma přívěsy nebo
s návěsem a jedním přívěsem .........................22,00 m,
- přípojného vozidla kategorie O1 nebo O2 vybaveného
spojovacím zařízením s koulí ISO 50 (včetně oje) .... 8,00 m,
- tramvaje (sólo) včetně spřáhel ......................18,00 m,
- soupravy tramvají a kloubové tramvaje včetně
spřáhel .............................................40,00 m,
d) délka přívěsného vozíku za dvoukolové motorové vozidlo nesmí
být větší než délka tažného vozidla, nejvýše však smí činit
2,50 m,
e) délka zadního převisu vozidla, s výjimkou přívěsu s nápravou (nápravami) uprostřed, nesmí být větší než 1/3 celkové délky vozidla, nejvíce však smí být 3,50 m,
f) vzdálenost předního obrysu vozidla kategorie M nebo N (včetně nástaveb) nesmí být větší než 3,0 m od bodu H sedadla řidiče a u vozidel kategorií T a SS (včetně nástaveb a pracovních strojů nesených) nejvýše 4,0 m.
Při stanovení dalších parametrů se vychází z doporučené technické normy. 5)
(2) Pevné části vozidla (s výjimkou vozidel se skříňovou karosérií a autobusů) nesmějí překročit obrys ložné míry uváděné v doporučené technické normě pro přepravu po železnici. 6)
(3) Největší šířku vozidla smějí přesahovat dopředu i dozadu sklopné nebo snadno poddajné části vnějších zpětných zrcátek, pneumatiky v blízkosti styku s vozovkou, protiskluzové řetězy nebo jim podobná zařízení namontovaná na kolech vozidla; světelná zařízení na bocích vozidla nesmějí největší šířku vozidla přesahovat více než o několik málo centimetrů.
(4) Vozidla a soupravy (s výjimkou tramvají a jejich souprav) smějí při projíždění kruhové zatáčky o 360° s vnějším obrysovým poloměrem 12,5 m zabírat obrysově nejvýše 7,2 m šířky vozovky; při nájezdu z přímé jízdy do uvedené zatáčky nesmí žádná část vozidla nebo soupravy přesahovat o více než 0,8 m, u kloubových autobusů, kloubových trolejbusů a souprav trolejbusů se speciálním spojovacím zařízením o více než 1,2 m tečnu vnějšího kruhu zatáčky. Hodnota vnějšího stopového průměru zatáčení jednotlivého vozidla při maximálním natočení řídicích kol vlevo nebo vpravo smí být nejvýše 20 m, přičemž se vychází z doporučené technické normy. 7)
(5) Pro používání vozidel, která včetně nákladu přesahují stanovené rozměry, na pozemních komunikacích platí zvláštní předpisy. 8)
(6) Ustanovení odstavce 4 neplatí pro vozidla, jejichž technická způsobilost byla schválena před 1. 7. 1972.
------------------------------------------------------------------
5) ČSN 30 0026.
6) ČSN 28 0312.
7) ČSN 30 0552.
8) Zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích (silniční zákon), ve znění pozdějších předpisů.