Brzdění jen zadní brzdou
+-----------+----+-------------+--------+------+
| Kategorie | vj | s ≤ | dm | sj |
+-----------+----+-------------+--------+------+
| | | v2 | | |
| L1 | 40 | 0,1 v + -- | 2,7 | 26,9 |
| | | 70 | | |
+-----------+----+-------------+--------+------+
| | | v2 | | |
| L2 | 40 | 0,1 v + -- | 2,7 *) | 26,9 |
| | | 70 | | |
+-----------+----+-------------+--------+------+
| | | v2 | | |
| L3 | 60 | 0,1 v + --- | 2,9 *) | 54,0 |
| | | 75 | | |
+-----------+----+-------------+--------+------+
| | | v2 | | |
| L4 | 60 | 0,1 v + --- | 3,6 | 43,9 |
| | | 95 | | |
+-----------+----+-------------+--------+------+
| | | v2 | | |
| L5 | 60 | 0,1 v + --- | 2,9 *) | 54,0 |
| | | 75 | | |
+-----------+----+-------------+--------+------+
V těchto tabulkách znamená: v = skutečná počáteční rychlost změřená při zkoušce, která musí být velmi blízká jmenovité počáteční rychlosti [km.h-1],
vj = jmenovitá počáteční rychlost při zkoušce [km.h-1],
s = brzdná dráha [m]
(při zkoušce se změří přesně skutečná počáteční rychlost a jejím dosazením do uvedených vzorců se vypočítá mezní hodnota brzdné dráhy pro každý konkrétní případ),
sj = jmenovitá brzdná dráha [m]
(platí jen pro hodnoty jmenovité počáteční rychlosti),
dm = střední plné brzdné zpomalení [m.s-2],
*) = Pokud nelze dosáhnout pro jednotlivé brzdové soustavy tyto hodnoty z důvodu omezení adhezí, nahradí se následujícími hodnotami pro zkoušku s naloženým vozidlem a při užití obou brzdových soustav zároveň
- L2 : 4,4 m.s-2,
- L3 : 5,8 m.s-2,
- L5 : 5,0 m.s-2;
- brzdný účinek s nenaloženým vozidlem:
Praktická zkouška vozidla se samotným řidičem se nevyžaduje, pokud lze výpočtem prokázat, že rozdělení hmotnosti na brzděná kola umožňuje dosáhnout střední plné zpomalení nejméně 2,5 m.s-2 nebo brzdnou dráhu s ≤ 0,1 v + (v2/65) pro každou z brzdových soustav působících buď na přední, nebo na zadní kolo (kola).
c) Ustanovení pro zkoušky vozidel majících (nejméně) jednu z brzdových soustav, která je kombinovaným brzdovým systémem.
("Kombinovaný brzdový systém" znamená:
- u vozidel kategorií L1 a L3 systém, v němž nejméně dvě brzdy na různých kolech jsou ovládány společně působením na jeden ovládací orgán. Tento způsob ovládání vyžaduje ovládací orgán nezávislý na druhém brzdovém systému, který působí jen na jedno kolo,
- u vozidel kategorií L2 a L5 brzdovou soustavu, která působí na všechna kola,
- u vozidel kategorie L4 brzdovou soustavu, která působí nejméně na přední a na zadní kolo. Proto brzdová soustava, která působí zároveň na zadní kolo a na kolo postranního vozíku, se pokládá za zadní brzdu).
Vozidlo se musí zkoušet ve stavu nenaloženém a naloženém:
- Brzdění pouze kombinovaným brzdovým systémem
+-----------+----+-------------+-----+------+
| Kategorie | vj | s ≤ | dm | sj |
+-----------+----+-------------+-----+------+
| | | v2 | | |
| L1, L2 | 40 | 0,1 v + --- | 4,4 | 17,9 |
| | | 115 | | |
+-----------+----+-------------+-----+------+
| | | v2 | | |
| L3 | 60 | 0,1 v + --- | 5,1 | 33,3 |
| | | 132 | | |
+-----------+----+-------------+-----+------+
| | | v2 | | |
| L4 | 60 | 0,1 v + --- | 5,4 | 31,7 |
| | | 140 | | |
+-----------+----+-------------+-----+------+
| | | v2 | | |
| L5 | 60 | 0,1 v + --- | 5,0 | 33,7 |
| | | 130 | | |
+-----------+----+-------------+-----+------+
- Brzdění s další provozní brzdovou soustavou nebo s nouzovou brzdovou soustavou, pro všechny kategorie:
+-----------+----+-------------+-----+------+
| Kategorie | vj | s ≤ | dm | sj |
+-----------+----+-------------+-----+------+
| | | | | |
| L1, L2 | 40 | | | 28,6 |
| | | v2 | | |
+-----------+----+ 0,1 v + -- | 2,5 +------+
| | | 65 | | |
| L3, L4, L5| 60 | | | 61,4 |
| | | | | |
+-----------+----+-------------+-----+------+
Význam označení a jednotky jsou stejné jako v předcházejících tabulkách.
(Vozidla kategorií L1 a L2 mající maximální konstrukční rychlost (vmax) nižší než 45 km.h-1 a kategorií L3, L4 a L5 mající maximální konstrukční rychlost (vmax) nižší než 67 km.h-1 se zkoušejí z rychlosti 0,9 vmax).
d) Parkovací brzdění:
Soustava pro parkovací brzdění, pokud je na vozidle, i když je kombinována s jednou z ostatních brzdových soustav, musí být schopna udržet naložené vozidlo na stoupání nebo klesání se sklonem nejméně 18 %.
e) Síly působící na ovládací orgány:
provozní brzdění
- ruční ovládací orgán ≤ 200 N
- nožní ovládací orgán ≤ 350 N (L1, L2, L3, L4)
≤ 500 N (L5)
parkovací brzdění
- ruční ovládací orgán ≤ 400 N
- nožní ovládací orgán ≤ 500 N
U ručních ovládacích pák brzdění se předpokládá, že působiště ruční síly je ve vzdálenosti 50 mm od vnějšího konce páky.
f) Brzdné účinky (minimální a maximální), kterých musí být dosaženo s mokrými brzdami:
- střední zpomalení, které se dosáhne s mokrými brzdami za 0,5 až 1,0 sekundy po tom, co brzdy byly uvedeny v činnost, musí být nejméně 60 % hodnot dosažených se suchými brzdami, při působení stejné síly na ovládací orgán,
- na ovládací orgán se působí silou, jež se aplikuje co možno nejrychleji a která se rovná síle potřebné pro dosažení zpomalení 2,5 m.s-2 se suchými brzdami,
- v žádném okamžiku při zkoušce typu "0" s mokrými brzdami zpomalení nesmí přesáhnout 120 % zpomalení dosaženého se suchými brzdami.
g) Brzdné účinky vozidel s protiblokovacím zařízením v činnosti:
Vozidla s protiblokovacím zařízením v činnosti musí mít brzdné účinky stanovené zvláštním předpisem. 10)
------------------------------------------------------------------
10) Vyhláška č. 176/1960 Sb. (EHK č. 13, 78, 90).
13) Vyhláška č. 176/1960 Sb. (EHK č. 13 - příloha 13).
14) Vyhláška č. 176/1960 Sb. (EHK č. 13 - příloha 14).
15) Vyhláška č. 176/1960 Sb. (EHK č. 13 - příloha 12).